Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nimo
Hej har renoverat en b23e för marint bruk toppen är renoverad av en firma ny kam slipat ventiler planat toppen firman har monterat allt på toppen . har åkt 2 gånger med båten nu hörde inte så mycket sist när jag var ute motor ligger väl isolerad men i dag var jag och provstartade och det knackade mycket så jag lyfte på locket och såg att ena nocken var regält sliten redan . och det var rätså stort spel mellan ventil o kam kan det ha orsakat slitatget eller är matrieal fel tro. ska ju givetvis ta kontakt med firman på måndag men alltid intresant att höra andras åsikter i fall dom sätter sig på tvären
hoppas på snabba svar

MVH NIMO
Användarvisningsbild
av Claes74
är ju svårt att säga utan att titta på den vad det är för fel, men materialfel kan nog uteslutas efter den korta användningstiden.
av nimo
Claes74 skrev:låter ju mer som brist på smörjning.
tja olje trycket är ju bra så tevksam att det är orsaken . då borde väl alla nockar bli slitna om det är dåligt olje tryck ?.
det är ju väldigt stort spel mellan nock o tryckaren . en marin motor får ju jobba hårt ligger ju på ca 4400 varv vid planing
av nimo
Nu har jag mätt upp spelet mellan kam o tryckare det var ca 0,75 spel ska väl vara ca 0,30-0,40 vid kall motor
och jag ligger ju på ca 4400 varv vid planings fart . så kanske detta stor spel fått det att slita ut sig så fort?

MVH NIMO
Användarvisningsbild
av Claes74
nimo skrev:Nu har jag mätt upp spelet mellan kam o tryckare det var ca 0,75 spel ska väl vara ca 0,30-0,40 vid kall motor
och jag ligger ju på ca 4400 varv vid planings fart . så kanske detta stor spel fått det att slita ut sig så fort?

MVH NIMO
om spelet är förstort redan från start så går det fort att slita ner, är ju då renoveringsfirmans fel om det nu är som du skrev dom som har monterat hela toppen.ring och säg till dem att fixa.
det ka ninte vara materialfel för då hade ju resten av kammen oxå varit skit.
man härdar ju inte nock för nock på kamaxeln vad kag vet.
av nimo
Hej igen nu har jag fått i en ny kam och enligt motorfirman så är det härdnings fel på kamen . även justerbrickan var nerslipad det var därför det var så stort spel. så spelet har varit rätt från bröjan . så nu funkar det igen som det ska. tackar alla för visat intresse
MVH NIMO

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]