Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V40 96 1,8.

Sedan 1mån tillbaka har min bensinmätare börjat leva ett eget liv. Den visar reserven hela tiden ibland men nån gång då och då så fungerar den som den ska. Jag har en helt datoriserad färddator så det känns som en stor kostnad för en liten detalj. Fast det är ju ganska viktigt att veta hur mycket bensin man har kvar.

Växellådan har ett glapp, tydligen så är det en "gummiring" som saknas och jag undrar om det är någon här som känner igen dessa fel, om de är vanliga eller vad de kan bero på.
Ang bensinmätaren,
En trolig förklaring kan vara att det är glapp i kontakten mellan instrumentpanelen och själva "panelen" med mätarna. Jag hade själv isär panelen för att byta glödlampor till bakgrundsbelysning, efter det fungerade inte min bränslemätare riktigt. Har fortfarande inte hunnit lossa och kontrollera kontakten. Min mätare visar förövrigt full tank hela tiden och har 69mil kvar att köra i färddatorn.

Hur givaren i tanken fungerar har jag ingen aning om, så det kanske också är en felkälla...

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]