Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hesche
lämnade in min v70n 2.5d igår och gjorde en s k dynamisk pumpinställning
(lämnade INTE in på volvo) helnöjd med resultatet efter en del mekaniskt justerande
som hade varit omöjligt utföra utan dom där grejerna.
min fråga är nu: hur kommer man över såna där diagnosprogram? finns det flera olika?
nån som vet vad de kostar?och hur man skaffar dom?

antar att det är samma typ av program till en massa olika bilar då han var tvungen knappa in årsmodell mm
innan han kunde börja kolla
av hesche
nej jag vill ha lite mer hi-tech :D

det finns ju program till vanlig bärbar pc som man kan använda.med nån specialkabel och så men ändå

hade varit roligt veta om det gick skaffa för en vanlig "svensson"
Användarvisningsbild
av MathiasS
hesche skrev:nej jag vill ha lite mer hi-tech :D

det finns ju program till vanlig bärbar pc som man kan använda.med nån specialkabel och så men ändå

Jag har kört med http://www.ross-tech.com i flera år mot Audi, Skoda och VW bilar. Det funkar ubergrymt och är enormt användbart vid felsökning och kontroll. Tyvärr finns det vad jag vet inget liknande för rimliga pengar till Volvo. Jag ska prova att koppla upp mig mot Volvon med vagcom, lite OBD info borde gå att få ut, men inget volvospecifikt.
av carpe_nemo
MathiasS skrev:
hesche skrev:nej jag vill ha lite mer hi-tech :D

Jag har kört med http://www.ross-tech.com i flera år mot Audi, Skoda och VW bilar. Det funkar ubergrymt och är enormt användbart vid felsökning och kontroll. Tyvärr finns det vad jag vet inget liknande för rimliga pengar till Volvo. Jag ska prova att koppla upp mig mot Volvon med vagcom, lite OBD info borde gå att få ut, men inget volvospecifikt.

gör så och berätta sen hur det gick :???:
av hesche
ja absolut..skulle vara intressant höra om det går...

sen vad är rimliga pengar för testutrustning?

1000kr/ tim ca är ju oxå mycke pengar och det är ju jobbigt rent psykiskt att vara tvungen lämna in överhuvudtaget :???:
Användarvisningsbild
av MathiasS
Var sitter diagnosuttaget på en xc70?

Angående pengar - säg att jag betalat 2000sek för VAGCOM ink kabel. Det har jag tjänat in tiofaldigt genom att själv kunna serva bilen och fixa fel.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
MathiasS skrev:Var sitter diagnosuttaget på en xc70?

Angående pengar - säg att jag betalat 2000sek för VAGCOM ink kabel. Det har jag tjänat in tiofaldigt genom att själv kunna serva bilen och fixa fel.
Diagnosuttaget sitter till vänster om ratten lite längre ner

/Kalle

Men kan nån klargöra, eftersom dom &a[…]

v60 polestar 2017 originalfälg

Hej, säljer dessa otroligt eftertraktade v60 […]

Motorn tappar kraft och dör.

Sökte lite på nätet. Finns lite om[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

En liten uppgradering här hemma. :-D IMG_[…]