- mån 12 maj 2008, 20:49
Min V70N-02 170 hp, som gått 21000 mil nu har fått ett begynnande missljud på som hörs mest på 2-4:ans växel strax under 2000 rpm. På 5:an kan jag inte uppfatta det. Ljudet är ganska lågt, lite "diseltick" ungefär. Var på service idag hos Bilia och "teknikern" tog en sväng. Han konstaterade direkt att det måste vara växellådan och han sa att det är väldigt ovanligt, han kollade växellådsoljan och det verkade ok. Jag kollade med försäkringsbolaget och där är det 8 år samt max 10000 mil som gäller för dem.
Mekanikern tyckte inte det var akut utan han tror att ljudet gradvis kommer öka tills jag måste göra något åt det men bilen kommer inte rasa.
Han menar på att det är bäst att sätta in en begagnad låda, tyvärr fick jag inte pris.
Det är lite synd för jag har försökt hålla efter bilen ganska mycket men det är som det är.
Mina alternativ är?
1. Ny växellåda, pris?
2. Begagnande växellåda, pris? Hamnar man i samma sits igen med en beggad låda?
3. Renovera växellåda, pris?
4. Egen felsökning->går det att dra åt något relativt enkelt?
4. Inte göra något alls.....
5. Göra den "säljbar".
6. Andra kreativa förslag.
Hur svårt är det att byta en växellåda själv?
Mekanikern tyckte inte det var akut utan han tror att ljudet gradvis kommer öka tills jag måste göra något åt det men bilen kommer inte rasa.
Han menar på att det är bäst att sätta in en begagnad låda, tyvärr fick jag inte pris.
Det är lite synd för jag har försökt hålla efter bilen ganska mycket men det är som det är.
Mina alternativ är?
1. Ny växellåda, pris?
2. Begagnande växellåda, pris? Hamnar man i samma sits igen med en beggad låda?
3. Renovera växellåda, pris?
4. Egen felsökning->går det att dra åt något relativt enkelt?
4. Inte göra något alls.....
5. Göra den "säljbar".
6. Andra kreativa förslag.
Hur svårt är det att byta en växellåda själv?