Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svaret på frågan kanske finns, men vet inte hur väl svaren samlats i motsvarande tråd om sådan finns. Jag undrar vad man i första hand bör hålla utkik efter om man är på jakt efter en S60 2.4t eller en 2.5t. En mekaniker jag känner ratar Volvo som pesten och säger att dessa bilar med P2-plattformen lider av kassa växellådor som kostar fantasisummor att fixa. Även rost och lacksläpp vill man undvika och det äldsta jag kan tänka mig är en 02 eller 03a. Fyll gärna på med era synpunkter och hjälp en nyfiken s60-spekulant på vägen :)
Tja, växellådorna är det inga generella fel på, så kanske ett par samtal med andra vänner kan vara på sin plats.. :wink:
Men en del framvagnsdetaljer är mindre bra, inga är dock sådär jättedyra att fixa (ja jag vet att allt är relativt), men en tyst framvagn är en bra utgångspunkt.. Och som vanligt på Volvo kolla så bromsskivorna bak ser bra ut.

/Thomas
Har kanske läst om rost nån ggn på dett aforum . Aldrig hört av andra som fått rost.
Vill du veta vad rost är kolla då på alla Mercedes.
Växellådor ? nja isåfall är det automatlådorna om det är nått.

Som tidigare nämde så är framvagnen kanske inte dom bästa.
speedboat skrev:hej skulle gärna vilja se bilder om någon har en 03 eller nyare med rost och lacksläpp tror faktiskt inte att jag sett någon.
mvh speedboat
Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag sett någon med rost alls, om den inte varit grymt vanskött..

/Thomas
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]