Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nohlin
Hej!
Är oerfaren och novis på det här med bilar, men har en 740 -90 som jag besiktigade nyligen.
Fick en 2:a på avgasreningen på grund av förhöga värden på CO halt och HC värde (CO gäller både normal och förhöjd tomgång). Lambda värdet var dock godkänt.

Eftersom jag köpte bilen för en spottstyver (8 000 SEK) så är jag inte sugen att lämna in den till verkstad där jag fått prisuppgifter på att det kan hamna runt 4-6 000 SEK.

Vad kan jag göra själv? Hur löser man mitt problem?
Hoppas att någon kan hjälpa mig!

MVH
nohlin
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilka värden fick du (inkl. lambda)?
Misstänker att du aldrig servat motorn (d.v.s. bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift)...
Det är även viktigt att du har volvos original tändkablar.
Har du kollat eventuella felkoder?

PS! Man får vad man betalar för! :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jocke S. skrev:Vilka värden fick du (inkl. lambda)?
Misstänker att du aldrig servat motorn (d.v.s. bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift)...

Nja att man får vad man betalar för gäller inte alltid.

Om jag varit som du skulle jag nog köpt grejerna hos Biltema eller nåt annat billigt ställe. Okej kanske inte tändkablarna de har jag hört att Biltemas inte är så bra.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tomas88 skrev:

Om jag varit som du skulle jag nog köpt grejerna hos Biltema eller nåt annat billigt ställe. Okej kanske inte tändkablarna de har jag hört att Biltemas inte är så bra.
Tycker att det är en aning komiskt... När folk snackar äldre bilar, så är man visst dum om man slänger pengar på en bra märkesolja... Men, om man har en nyare bil...är man visst dumsnål om man handlar en billig olja på biltema... :roll:
Biltemas oljefilter rekomenderas inte, då detta tappar trycket.
av nohlin

Hej. Självklart får man vad man betalar för, och du har nog rätt i att motorn inte fått någon vettig service på länge.
Jag har inte bytt något alls, förutom det som gått sönder, och det mesta som sitter på bilen är sånt som tidigare ägare köpt, och det är inte original iaf.

Värdena var som följer: (gränsvärdena inom parentes)
CO 0,8 (0,5)
CO 20500 0,7 (0,3)
HC 120 (100)
Lambda 1,01 (0,96 - 1,04)

Det där med felkoder är inget jag vet hur man gör, är som sagt en noob i bilsammanhang.

/nohlin
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lambdavärde ok, alltså fungerar troligen bränslesystemet med lambdareglering som det ska. CO ligger ungefär där det ska vara ur motorn, alltså innan katalysatorn, så den är misstänkt. HC borde inte vara så högt även om katten är kass, men lite olja och tändstift kan göra nytta där.

Så kolla katten. Har du tillgång till avgasmätare kan du mäta före och efter (svetsa i mättuttag i främre röret) så ser du direkt om den gör sitt jobb. Annars får du dela på skarven innan och titta i den. Ofta är skarven så dålig att den ramlar isär om man tittar argt på den, men det finns reparationssatser att köpa. Men börja med att lyssna om det skramlar i katten när du ger den ett slag med handen, gör det det är saken klar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jocke S. skrev:
Tomas88 skrev:

Tycker att det är en aning komiskt... När folk snackar äldre bilar, så är man visst dum om man slänger pengar på en bra märkesolja... Men, om man har en nyare bil...är man visst dumsnål om man handlar en billig olja på biltema... :roll:
Biltemas oljefilter rekomenderas inte, då detta tappar trycket.
Jag vet inte om man kan säga att man är dum för att man köper en viss olja :?: Men jag tycker det är onödigt att slänga pengar på dyr märkesolja oavsett vad man har för bil.
Sen undrar jag också hur du kan veta att "märkesoljan" är bättre. Det finns ju alltid vissa kvalitetskrav en olja måste uppfylla för att få användas i bilen, (brukar stå i instruktionsboken), dessa ska man naturligtvis följa.
Om du har en gammal / äldere bil så tror jag du knappast ens behöver titta på kvalitetsspecifikationerna eftersom det knappt säljs oljor som är sämre än kraven för bilen. Okej har du en bil med turbo så finns det nog. Men dit jag vill komma är att utvecklingen för oljor går ju frammåt så en olja från 2008 är ju med största sannolikhet bättre än en från 1990 eller från 1983 som min 240 är från.

Föressten vad menar du med att oljefiltret tappar trycket? Jag är inte så kunnig om oljefilter så jag vet inte riktigt vad som menas med detta.

Jag kan nämna att jag använt olja, oljefilter och luftfilter från Biltema till min 240 B21A motor utan några som helst problem. Jag hade även tänkt använda det till min S40 2,0T -01.
Till min S40 så har jag köpt Biltemas helsyntetiska 5W-40 olja som jag hade tänkt använda vid nästa byte. Denna oljan hade bättre kvalité än vad som krävdes för min bil.

Man kan ju jämföra:
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... konomen.se
Med: http://www.biltema.se/products/producti ... emId=83089

Biltemas kostar 219 kr för 4 liter
Castol Magnatec kostar 569 kr för 4 liter

Nu har jag inte jämfört kvalitetsbeteckningarna men jag skulle nog tro att det är ungefär samma.
Om vi leker med tanken att det skulle vara bevisat att Castrololjan var lite bättre än Biltemaoljan, så kan man ju ändå byta ganska så mycket oftare med den billigare. Vilket alternativ är då bäst?

Jag tror ofta folk bryr sig för mycket om vilken olja de använder i stället för hur ofta de byter vilket jag tror är mycket viktigare.

Sorry att jag gick ifrån det frågan gällde från början men ville i alla fall svara.
av olha00
Jocke S. skrev: Det är även viktigt att du har volvos original tändkablar.
Jag trodde att Biltemas är ok, har hört många säga det?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Biltemas har funkat för oss i många år.
Bara man beställer rätt saker så är det inga problem med dem.

Sedan vet jag oxså att vissa har problem med dem, men
jag känner minst lika många som har problem med
Volvo original oxså. :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej det låter som att Biltemas tändkabler kanske inte är så dåliga.
Tror att det lätt blir så att om man köpt Biltemaprylar som inte fungerar eller man kanske monterat fel så säger man att "ja det är jäkla Biltema-skit"
Men har man köpt dem på Volvo och samma sak händer så har man kanske bara haft otur.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]