Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micklo
Har skaffat en GPS till bilen och märkte att det var olika hastigheter på bilens mätare och GPS:en, skulle tippa på att GPS:en är mer pålitlig???
Man vet ju sen förut att hastighetsmätarna på bilarna inte visar helt 100% rätt men hur mycket det skilde visste jag inte.
När jag ligger på ca 120kmh så visar GPS:en ca 110kmh. Alltså 10kmh i timmen visar mätaren fel. Har iofs 17" på men det är samma radie som orginal men det är ganska slitna däck så det kanske gör någon kmh.

Men det kanske skiljer från bil till bil också??
Och kör inte för fort nu bara för att jag skrev detta :D

Lite onödigt vetande....
av lasel
Lika på min v70n 02. Hastighetsmätaren visar konsekvent för mycket, som du skriver ca: 10 km/h vid motorvägsfart. GPS signalen kan du lita på, idagsläget finns ingen störsignal så informationen från GPS är mkt tillförlitlig. Felvisning hastighet mindre än 0,05 m/s.

/Lasse
av Groovy
Åtminstone på Volvos Stereo 803:an så går det att få fram digital hastighetsmätare som är mer korrekt än den analoga. Min analoga visade i värsta fall på ca 8km/h fel.

Beskrivning hur man går in i de dolda menyerna på 803:an återfinns i detta forum. :D
Användarvisningsbild
av ER
Den visar inte fel, den skall visa 5-10km/h för mycket så du aldrig kan köra för fort om du håller 90 i mätarfart. Så skall det vara på alla bilar. Gillar man inte detta är det bara att köra 5-10km/h mer än tillåtet men ändå ligga exakt lagligt.
Användarvisningsbild
av Brainy
ER skrev:Den visar inte fel, den skall visa 5-10km/h för mycket så du aldrig kan köra för fort om du håller 90 i mätarfart. Så skall det vara på alla bilar. Gillar man inte detta är det bara att köra 5-10km/h mer än tillåtet men ändå ligga exakt lagligt.
Finns ingen lag om detta, enda som sägs i lagtext är att den inte får visa för lite.
Så att den SKALL visa 5-10km/h för mycket håller jag inte med om.
/Anders
av Knasen
Tjenare

Att hastighetmätaren inte stämmer varierar på olika bilar, men det finns ett riktmärke, om mätarens hastighet skiljerr med mer än 10% är detta inte ok, samma bilmodell som är tillverkad samma dag, kan det skilja på.
Användarvisningsbild
av ER
Brainded skrev:
ER skrev:Den visar inte fel, den skall visa 5-10km/h för mycket så du aldrig kan köra för fort om du håller 90 i mätarfart. Så skall det vara på alla bilar. Gillar man inte detta är det bara att köra 5-10km/h mer än tillåtet men ändå ligga exakt lagligt.
Finns ingen lag om detta, enda som sägs i lagtext är att den inte får visa för lite.
Så att den SKALL visa 5-10km/h för mycket håller jag inte med om.
/Anders
Jag kanske uttryckte det slarvig, men dessa 5-10km/h har jag mätt upp med olika bilar och farter så man vet hur mycket över mätarfart man kan köra men ändå vara helt laglig om laserögat/fartkameran vore framme.
av Teemu
satt och lekte lite med detta idag. Enkelt att kolla mer verklig (?) hastighet är att lägga dig på något lämpligt, i med farthållaren och sedan nolla snitthastigheten på färddatorn. Min V70 -01 ligger på ca 97km/h enligt mätaren, men snitthastigheten ligger på 90km/h då. Stämmer värdena bättre man får ut ifrån färddatorn? Vore ju lustigt annars om jag ligger på konstant 97km/h och inte får upp snitthastigheten över 90km/h. Alltså ca 8% felvisning enligt den analoga mätaren.
av fn
Missvisning har även jag och den exakta hastigheten får jag också fram med GPS-navigator. Men på något vis vet bilen vilken hastighet det är märkte jag för en vecka sedan då jag körde i Tyskland. Min 2.4T är hastighetsbegränsad till 210 och den gick inte att få den över det. 209 fick jag upp bilen i innan det var dags att bromsa... Mätaren visade då ca 225 km/h. Om hastighetsbegränsningen suttit i hastighetsmätaren skulle bilen inte gått att få upp i mer än 195 någonting. Frågan är då... hur kan bilen veta att den håller exakt 210?
Användarvisningsbild
av Driver64
Baserat på motorvarvtal och utväxling borde motorstyrningen kunna räkna ut verklig hastighet med god noggrannhet.

Hej, vi börjar med att beställa en ny pa[…]

Byte HU850

Hej. Om den nya radion är från samma &a[…]

Taklucka inte jämnt

Hade samma på min V60 från 20. Kö[…]

Vill också minnas att en bit in på 201[…]