Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddan960
Hej,

Jag är ny här på forumet och har köpt en 960 2,5 -95.

Den har några fel så jag tänkte att kanske någon kunde hjälpa mig med diverse tips.

Elmotorn till antennen funkar men antennen går bara upp ca 20cm och bara i första hacket av de tre som finns, måste jag köpa helt nytt "paket" med motor och antenn???

Vänster blinkers glas åkte av när jag körde på motorvägen, måste jag köpa ny komplett blinkers eller går det att köpa bara glaset????

AC:n är stendöd, finns det något klassiskt fel eller kan det vara gasen som är slut????

Och handbromsspaken är det inget motstånd i alls..... precis som om vajern gått av, kan man hitta spräng skisser någonstans på sådant??

Hoppas att jag inte postat detta på fel ställe.

Fredrik
av harman
Svar handbromsen...behöver ej sprängskiss då den är enkel...det finns tre vajrar..En höger,,en vänster och en som är från handbromsspaken..höger och vänstervajer kopplas ihop med handbromsvajern från bromsspaken i mitten..alla tre vajrar kopplas ihop bakom bakaxelklumpen...lägg dig under bilen så ser du med än gång vilken vajer som är sönder eller har fastnat.......
Användarvisningsbild
av Claes74
ac: ac knappen i kupèn med den lilla gröna dioden på skall blinka orange några gånger när du startar bilen om det finns någon felkod loggad.
finns ingen kod så kan den stannat av att tryck sensorn idikerar lågt tryck, någon stans på ac rören i motorutrymmet så finns det en ventil med en gummi kork på.
detta är fyllningsventilen (fungerar som en däckventil), öppna och tryck på nålen i mitten för att se om det finns tryck.
automatiskt avstängning pga lågt tryck är inte säkert det ger felkod.
av I.H.P
Claes74 skrev:...automatiskt avstängning pga lågt tryck är inte säkert det ger felkod.
Det ger aldrig felkod.
Testa enligt Claes 74 ovan, finns det lite gas i är det lönt att gå vidare med att testa att bygla trycksensorn enligt länk.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697
OBS! Bara några sekunder!!
Går kompressorn igång då & låter "friskt" och du inte har några felkoder är det nog bara att prova att fylla på mer gas.
//Björn
Användarvisningsbild
av Claes74
I.H.P skrev:
Claes74 skrev:...automatiskt avstängning pga lågt tryck är inte säkert det ger felkod.
Det ger aldrig felkod.
Testa enligt Claes 74 ovan, finns det lite gas i är det lönt att gå vidare med att testa att bygla trycksensorn enligt länk.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697
OBS! Bara några sekunder!!
Går kompressorn igång då & låter "friskt" och du inte har några felkoder är det nog bara att prova att fylla på mer gas.
//Björn
risken finns ju då att du också behöver kolla var en gamla gasen tog vägen :D
annars är det bortkastade pengar att fylla igen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Elantenn: Den är nog trög. Se om du kan hjälpa den upp om du drar i den samtidigt som nån annan sätter på tändningen. Smörj upp den isf, kör upp och ner några gånger med en skvätt 5-56 mellan varje.

Komplett blinkers.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]