Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Fick inga svar på denna fråga på gamla v70 tråden så testar här. Har för mig att även dom här modellerna på denna del av forumet också hade den krånglande gasspjället

Ni som har rengjort och uppgraderat erat gasspjäll hos bilia, har det räckt för er eller har det börjat att krångla även efter det.
Och vad är det för gasspjäll dom byter till?

Hoppas på svar för jag ska åka på semester utomlands om en och en halv månad med bilen, så jag vet ifall jag ska rengöra den eller byta ut skiten direkt
Senast redigerad av 1 DoD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
DoD skrev:Hej! Fick inga svar på denna fråga på gamla v70 tråden så testar här. Har för mig att även dom här modellerna på denna del av forumet också hade den krånglande gasspjället

Ni som har rengjort och uppgraderat erat gasspjäll hos bilia, har det räckt för er eller har det börjat att krångla även efter det.
Och vad är det för gasspjäll dom byter till?

Hoppas på svar för jag ska åka på semester utomlands om en och en halv månad med bilen, så jag vet ifall jag ska rengöra den eller byta ut skiten direkt
Är gasspjället smuttsigt så märker du skillnad direkt när du rengjort det.
Vet många som rengör gaspspjället 1 ggn per år o dom tuffar på än.
Även jag rengjorde mitt för drygt 3 veckor sen.
Känns som en hellt annan bil kan jag säga.
Den går så mkt bättre.
Så ja tror nog att du kan åka ut på semester me bilen om du bara rengör det.
Vet dock inte hur lätt det är att komma åt i gamla v70.
Såg din tråd där , tror det var din , men svrade inte då ja inte vet hur lätt/svårt det är på den modellen.
av DoD
Tack för svaret! Uppskattas ;)

Så med andra ord så är det ändå värt och kanske lämna in för att få nya prog.varan installerad och sen därefter rengöra den som du säger en gång per år.
Verkar ju lite krångel att komma åt men det går, köper ni alltid ny packning när ni demonterar? På min sitter den under insuget.

För annars hade jag kunnat köpa nya gasspjället till 20% rabatt, ca 4300 och då hade jag bytt den själv, men verkar ju som det är bortkastade pengar då?

Och skulle nån vänlig själv skulle kunna svara att vad är det för skillnad på den gamla och nya gasspjället?
Användarvisningsbild
av greeeken
DoD skrev:Tack för svaret! Uppskattas ;)

Så med andra ord så är det ändå värt och kanske lämna in för att få nya prog.varan installerad och sen därefter rengöra den som du säger en gång per år.
Verkar ju lite krångel att komma åt men det går, köper ni alltid ny packning när ni demonterar? På min sitter den under insuget.

För annars hade jag kunnat köpa nya gasspjället till 20% rabatt, ca 4300 och då hade jag bytt den själv, men verkar ju som det är bortkastade pengar då?

Och skulle nån vänlig själv skulle kunna svara att vad är det för skillnad på den gamla och nya gasspjället?

Som jag fattat så om du får ny programvara så behöver du inte rengöra så ofta. Antar att det nya programet kompenserar o har högre tolerans för smutts o så.
Alltid bra med nyare programvara.
Det nya spjället gör samma sak fast är av annat märke.
Byta eller inte , det är upp till var och en.
Jag byter mitt den dagen den lämnar in för alltid.
av DoD
Ok. Då kör jag på det då. In med bilen till bilia på fredag för upgrade och sen får jag hålla lite uppsikt över den.

Tack ännu en gång för svaren och snabba sådana (W)
av carpe_nemo
funderade lite på det här med gasspjället, jag har inga symtom på att det skulle vara något fel på d, men jag har "bara" en 2.4 motor med 170hk och undrar om detta bekymmer som alla verkar ha gäller för mig eller bara ni som har lite tuffare T motorer?
Användarvisningsbild
av greeeken
carpe_nemo skrev:funderade lite på det här med gasspjället, jag har inga symtom på att det skulle vara något fel på d, men jag har "bara" en 2.4 motor med 170hk och undrar om detta bekymmer som alla verkar ha gäller för mig eller bara ni som har lite tuffare T motorer?

Vad jag vet så gäller det alla motorer turbo som icke turbo
av carpe_nemo
greeeken skrev:
carpe_nemo skrev:funderade lite på det här med gasspjället, jag har inga symtom på att det skulle vara något fel på d, men jag har "bara" en 2.4 motor med 170hk och undrar om detta bekymmer som alla verkar ha gäller för mig eller bara ni som har lite tuffare T motorer?

Vad jag vet så gäller det alla motorer turbo som icke turbo
då gäller det bara att hålla tummarna på att ägaren innan mig uppdaterade programvaran :???:
Tack!
Enligt http://home.comcast.net/~donwillson/Introduction.html finns "krångel-ETM" från Magneti Marelli i följande bilar (obs vet ej om detta endast gäller USA):
VOLVO / 700 2000
VOLVO / 740 2000
VOLVO / 780 1999
VOLVO / 850 1999-2000
VOLVO / 855 2000
VOLVO / C70 1999-2002
VOLVO / C70 CONVERTIBLE 1999-2001
VOLVO / COTTRELL 1999
VOLVO / S40 2000-2001
VOLVO / S60 1999-2002
VOLVO / S70 1999-2000
VOLVO / S80 1999-2001
VOLVO / S90 1999
VOLVO / V40 2000-2001
VOLVO / V70 1999-2002
VOLVO / V70XC 1999-2001
VOLVO / V90 1999
VOLVO / VOLVO 1999-2001
VOLVO / X70 1999
VOLVO / XC70 2001
Tyvärr skriver man också att "Early VOLVO internal documents predict that 94% will fail before 100,000 miles" vilket skulle innebära att statistiskt sett skulle 94% av de aktuella gasspjällen behöva bytas innan bilarna de sitter i rullat motsvarande 16 000 svenska mil.

Du kan kika på följande bild från samma site: Bild
Följande är den uppfattning jag fått, viss reservation för fel alltså: Det står just "Magneti Marelli" på den gula lappen på ETMen (vissa modeller har gråa lappar). Vad jag läst mig till så har alla ETMer från Magneti Marelli, oavsett om de är original eller utbytta, samma grundproblem i konstruktionen. Problemet löstes först i och med att Volvo bytte leverantör - till Bosch? - tyvärr kan man dock inte peta in en Bosch ETM i bilar som ursprungligen utrustades med Magneti Marelli. Med andra ord kommer man att under hela bilens livslängd få dras med problemet att ha en ETM från Magneti Marelli i bilen, en ETM som gradvis kommer att slitas ut - fortare ju oftare du som förare ändrar gaspedalens läge - och som till slut kommer att behöva bytas ut till en ny ETM som även den med tiden kommer att behöva bytas ut osv... Med 94% sannolikhet kommer man alltså att behöva byta ETM *minst* var 16 000e mil. Körs bilen 50 000 mil innan den skrotas blir det statistiskt sett minst 3 ETMer som måste bytas ut under bilens livslängd. Inte så kul. Dessutom finns det rapporter om ETMer som varit utslitna efter så lite som 8 000 svenska mil. I värsta fall skulle det innebära ett utbyte av inte mindre än 6 ETMer på 50 000 mil. Ännu mindre kul...
Plåt till S70.

Nån som vet var jag kan få tag i en ba[…]

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]