Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Humlan66
Hej

Jag har en Volvo 740 90a och igår när jag skulle starta den så lät det himla mysko men jag skulle bara till affären en bit bort så jag åkte ändå, när jag kommer ut och ska starta bilen så startar den inte och det bara blixtrar från startmotorn. Jag misstänker att en bult lossnat för den sitter lite löst ?:-/

Är detta något man kan fixa med själv när man inte är så erfaren på mecka själv ?? Känner nån igen detta ? :roll:
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Humlan66
Föresten jag kom på. är det någon som vet vilken storlek det är på bulten och om det är nogot mera man behöver köpa, jag hade tänkt försöka fixa detta idag så jag är tacksam för snabbt svar
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja du kan ju alltid börja med att testa att dra åt bulten.

Men vad är det för bult. Är en som håller en kabel som går till batteriet eller är det en av dem som håller fast startmotorn?
Användarvisningsbild
av Humlan66
Den som håller fast starmotorn är det . jag måste veta vilken stl det är på bulten och något mera behövs .. fatar inte att den kunde lossna sådär
Användarvisningsbild
av Örnen
Upplysningsvis kan jag meddela att Volvo B18, B20, B21, B23, B230 startmotorer passar sinsemellan och har samma infästning. Enda skillnaden är att de äldre startmotorerna kräver bult och mutter vid fastsättning och de nyare har gängade öron så endast bult krävs. Du kan lossa startmotorn och se efter om bendixdrevet kuggar ser slitna ut. (Det lilla drevet som hoppar ur och kuggar in i svänghjulet då du vrider startnyckeln.) Koppla för säkerhets skull ur batteriets minuspol så inte du kortsluter någonting när du skruvar.:-)-)
Användarvisningsbild
av Humlan66
Tack så mkt för era svar, jag ska prova detta och går det inte så återkommer jag så kanske ni kan komma med ytterligare råd
Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)