Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Same
Hej var på besiktningen idag. Fick nerslag på CO halt vid förhöjd tomgång.
Bilen är servad för ca 600 mil sedan då byttes även tänddelar Rotor,fördelarlock,tändkablar och stift (volvo orginal).
Jag kollade felkoderna och fick upp 1-1-3 spridare defekt något i den stilen kommer ej ihåg exakt vad det stod.
Dock har motorlampan ej tänds sedan jag nollade systemet.
Katalysatorn har väll inget med CO att göra eller har den det?
Är det någon som har något förslag vad man kan testa?
Mvh Sam
Naturligtvis är det styrdatorn med alla givare som skall ställa in motorn för bästa förbränning, men det är katalysatorn som skall oskadliggöra den giftiga kolmonoxiden (CO). Däremot kan inte katalysatorn göra så mycket åt koldioxiden (CO2). Den blir som en produkt av tillfört bränsle.

Man kan lära sig lite om motorelektronik och styrning här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Ta med samtliga värden från besiktningslappen, "hög CO" säger inte så mycket... De andra värdena kan ge ledtrådar även om de är innanför gränsvärdena.
113 klagar på lambdareglering, alltså fel blandning. Det finns mycket som kan påverka blandningen, så det kräver lite mer felsökning.
Okej visst jag tar med resten också. När lambda lampan tänds så går bilen väldigt dåligt det känns precis som den går på 3 cylindrar. När det händer är det bara att hålla fullgas tills det släpper. Det kan komma när som helst.
CO: 0,1 Gränsvärde 0,5
CO 2500 1 Gränsvärde 0,3
HC 87 gränsvärde 100
Lambda 0,97 Gränsvärde 0,96-1,04 På håret :lol:

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]