Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skärmflygare
Hej
Jag behöver tips på hur jag skall få Centrallås och larm att samverka igen! :)

Det är ett eftermonterat CarGard 950 s som sitter i en 945 år96. Centrallåset är original monterat

Mitt problem är att den eftermonterade motorn som är sammankopplad med låsarmen i förardörren inte får sin strömpuls. Jag är ganska säker på att det skall komma en 12V puls som polvänder till den röda och den blå kabeln. Jag har letat efter en säkring men inte hittat nån ännu :!: (Motorn funkar)

När jag mäter på larmets styrenhet (grön plint 18 och blå plint 15) har jag 10V konstant ström som polvänder vid öppen/stängt läge. :???:

Jag tror nu att det sitter någon originalmonterad centrallåsstyrning någon stans som skickar ström till låsmotorn, men var sitter den???? ?:-/
Jag har hittat reläet som sitter på ”relä & säkringsboxen” bakom askkoppen, ser fin ut och luktar inte brännt, Klickar fint vid låsning. :o

:arrow: Jag har felsökt med utgångspunkt efter att hitta en säkring på en kabel någonstans under instrumentering och rattstång utan resultat.
:arrow: Det kan också vara kabelbrott (därför vill jag veta varifrån jag skall börja leta)
:arrow: Eller så är larmets styrenhet trasig (Om jag borde kunna koppla låsmotorn direkt till grön plint 18 och blå plint 15 och få den att funka)

Snälla Kan någon komma med lite nya infallsvinklar så jag kan söka vidare. :D :)

Tack på förhand
Hans
av Skärmflygare
Ush vad kallt och det var att köra utan dörrsida och bullrigt var det också. :x
Nu hoppas jag att någon kommer med nåt bra tips hur jag skall fixa problemet

Med hopp om hjölp snart :D
Hans
Användarvisningsbild
av Örnen
Det borde vara liknande konstruktion för c-låset på 240 frånsett att det inte finns någon c-låsmotor i förardörren. Minns jag rätt så är det två reläer ett för upplåsning och ett för låsning av bilens original c-lås. Jag har en extramotor som är kopplad i förardörren, den drar upp och ner piggen som styr c-låsningen. Kablarna med styrningsimpulsen kommer från larmstyrenheten.

Eftersom en 740 har annan konstruktion på själva inkopplingen av styrningen måste du se hur du ska koppla på sidan 8 i monteringsmanualen för Cargard 950S. Kollade som hastigast och i ett av alternativen såg det ut att vara en extra säkring.
Har du ingen manual så kan jag skicka ett foto av sidan.

Du kan ju skaffa Haynes bilrephandbok. Den brukar innehålla elschema. Annars åk till Volvoverkstan och be att de kopierar en sida gällande c-låset o kopplschemat.
av Skärmflygare
Tack Örnen. :D :D
Jag behöver denna typ av feedback. Dina teorier stämmer med mina. (att man borde kunna koppla c-låsmotorn till larmets styrenhet direkt)
Problemet är att det är fel typ av ström, :???: Jag skall kolla med Cargard support om styrenheten är korrekt och om de kan hjälpa mig vidare. :wink:

Jag har installationsmanualen http://cargard.defa.com/pdf/m_cg950s_old.pdf
I min rephandbok saknas elchema för c-låset.
Jag försöker hitta säkring någonstans bland kablaget men utan resultat. :(
Var hos en larmfirma i går och fick bra hjälp men han var inte ”hemma” på Volvo
Åkte sen till två Volvoverkstäder men ingen med rätt kunskap hade tid eller fans på plats.:shock:
En reservdelsman hjälpte mig att hitta reläet :) men längre kom han inte.
:?: Finns det någon som kan skicka kopplingschema på c-låset :)

Fortsättning följer…

Hans
:-/]
av Skärmflygare
Nu är det fixat (B)
Efter att ha läst flera handböcker och surfat efter larmets karaktäristik utan att bli klokare gick jag ut och felsökte från kablarna i dörren och in i bilen :oops: precis som jag började felsökningen men då ytan att hitta felet.

Det visade sig vara ett kabelbrott som jag missat då det troligtvis var glapp i början av felsökningen. :(

JaJa nu vet jag i allafall var larmet sitter och lite mer om hur det funkar :D
Jag passade även på att sanera bort en massa kablage, mikrofoner, högtalare och lite annat krafs som inte längre har nån funktion.
tidigare ägare var telefon/radiotokig. :twisted:

Skönt när C-lås och larm samverkar ;;-O

Hans

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]