NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tosor
Köpte en Volvo för typ två månader sedan av en bilfirma här i Stockholm. För några veckor sedan "blippade" ett felmeddelande fram om att parkeringshjälpen behövde service. Jag skulle ändå lämna in bilen på service hos Bilia i Segeltorp i samma veva så jag påtalade problemet för personalen som sa att det skulle läsa av felkoden. När jag hämtar ut bilen samma dag får jag bara reda på felkodsnummrena (PAM-E001 och PAM-E010). När jag frågar personalen om vad dessa betyder får jag bara svaret "någonting är fel". Det får jag betala 360 kronor för att höra. Egentligen skulle jag kallat på verkstadschefen, men man är ju alltid efterklok. Parkeringshjälpen har ju funkat ändå så jag struntade i det hela. Några veckor senare råkar jag ut för att jag får upp felmeddelanden om att airbagen är ur funktion, styrservon är ur funktion, bromsverkan har försvunnit samt att hastighetsmätaren börjar åka upp och ner som en jo-jo fastän jag kör konstant i samma hastighet. Bromsar funkar också. När jag försöker trycka fram meddelandet igen är de borta. Jag lämnar in bilen på en annan lokal verkstad. De kunde inte hitta några fel varken på kabeldragningarna till och från styrboxen eller några lagrade felkoder. Bilen uppför sig normalt på vägen så det är det inget fel på bara att styrboxen verkar löpa amok ibland.

Är det någon här som råkat ut för samma problem? Någon som har något förslag vad man ska göra? Nybilsgarantin gick ut i höstas. Jag har funderat på om man ska låta koppla ur parkeringshjälpen eftersom det var där problemen började.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Tomas
av Moody
Här är iaf vad koderna betyder:

PAM-E001 Control module communication. Faulty communication
PAM-E010 Power supply. Voltage difference too great

Felkodsbeskrivningar från bsr:s hemsida
Användarvisningsbild
av tosor
Moody skrev:Här är iaf vad koderna betyder:

PAM-E001 Control module communication. Faulty communication
PAM-E010 Power supply. Voltage difference too great

Felkodsbeskrivningar från bsr:s hemsida
Tack det hjälper kanske lite. Någon aning vad som kan vara orsaken? Kan parkeringshjälpen vara orsaken till att resten av systemet ballar ur ibland? Eller har Volvo gjort något fel vid servicen? De fixade någon packning som det var kampanj på samtidigt.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]