Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Fick (kostade 10 lakan) "nya" däck på bilen, XC90, i dag av Bilia i Stockholm. När jag kom hem konstaterade jag att de var tillverkade vecka 45 2005. Ska jag reklamera dessa?
Dessutom hade de satt på Continental ContiPremium Contact (utan tvåa) och inte Cross Contact UHP som jag hade beställt. och som de tog betalt för.
Häv köpet!!!!

Jag har en gång i tiden haft samma problem som dig. Köpte 4 st nya däck 225/40 -18 för ca 7500:-. När jag sedan kom hem så såg jag att de var tillverkade 3 år innan jag köpte dem. Kollade även på internet och detta däck hade slutat att tillverkas. Försäljaren sa att det inte hade någon betydelse då de hade legat svalt, mörkt och osv. Jag hävdade att om jag en dag skall sälja däcken/bilen vidare så är de ju "uråldriga" och jag lär då knappt få något betalt för däcken.

Jag ringde allmänna reklamationsnämnden.... hävde köpet.. och fick pengarna tillbaka (när jag nämnde ARN så blev han mild, jag sa även att jag skulle berätta för andra om hans tillvägagångssätt och hur han lurar kunder). Jag gick sedan till en annan firma och fick bättre däck (märket) samt nytillverkade ( typ endast 2-3 månader gamla) + att däckfirman jag köpte dem av var 500:- billigare än den däckfirman jag handlade för först. Då blev jag :D

Jag kommer aldrig mer att köpa av denna däckfirma och har hört att han gör så här med många kunder. Oftast så funkar det då kunder inte kontrollerar däckens ålder. Enligt vad jag har hört så köper denna firma hem stora partier däck som har 2-3 år på nacken. Självklart så betalar han själv knappt ett öre för däcken och säljer dem sedan till nypris. Visst han är en business-man, men så får det helt enkelt inte gå till. Leva på andra människor.....

Kan tillägga att däckfirman ligger i Växjö då jag bor där...skulle mer än gärna skriva däckfirmans namn... men tror inte att man får hänga ut ett företag enligt http://www.jagrullar.se forumsregler!!!!

De som ändå vill veta firmans namn kan PM:a mig.......vill inte att fler skall bli lurade!!!!

Skönt att få avreagera sig lite.....

// Mr 76
Det borde gå alldeles utmärkt att berätta vilken firma det handlar om eftersom alla regler om förtal osv inte är relevanta då det är en firma, inte en privatperson, det handlar om.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]