Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
hej jag ska besiktiga min 740 -90 230f nu är det så att motorn är inte i bästa skick för avgasvärdena jag låg på gränsen både hc och co förra året. finns det nått knep att få bättre värden på besiktningen förrutom oljebyte och luftfilter vilket jag gjorde vid förra årets besiktning.jag tänkte närmast på om man kunde tanka 98-99 oktan eller etanol eller nått dyligt :?:
av erikeriksson
Hej, följande åtgärder borde förbättra värdena;

Byt motorolja, kör långt och periodvis hårt med bilen.
Byt tändstidt, fördelarlock och rotor, ev tändkablar.
Kolla så att inte avgaspackningarna vid grenröret, mot motor och avgassystem, läcker.
Rengör spridarna med att slå i något rengörningsmedel i tanken.
Öka mängen etanol i tanken genom att blanda i E85.

Detta är väl de enkla åtgärderna, finns säkert fler "huskurer".
av Hemulen
Hej. Du kan ju kolla om du har någon felkod,har du det så nolla systemet och kör en runda för att se om det kommer någon ny felkod. Står i faq.
Användarvisningsbild
av akevolvo
jag har inga felkoder eller så och bilen går bra.men jag är lite skraj att jag ska få något nerslag på avgassvärdena eftersom jag var nära förra gången.hur är det med att öka oktanen blir det bättre förbränning eller blir det ingen skillnad??
av erikeriksson
Hej igen, tror inte höjd oktanhalt direkt påverkar avgasvärdena. Höjd oktan gör ju att man kan köra med större förtändning utan att motorn "knackar", självantänder.
av 945S
Se till att motorn är ordentligt varm när du kör in.
Användarvisningsbild
av pang58
Kanske kan det funka med väldigt lite bensin i tanken och 4-5 flaskor K-sprit + ordentligt varm motor när du kör in... men det löser ju inte problemet med motorn utan bara besiktningsproblematiken...
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)

Volvo car UX

Jag saknar att kunna ställa in på halva[…]

Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]