Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Djurberg
Hejsan!

Har beställt en C30 för ett tag sedan, min första nya bil.

Skulle vilja ha era åsikter om automat-tvättar, många är väldigt emot dem, även om det är borstfria?
Ös på med era åsikter!

MVH Jokaim
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag maskintvättar aldrig dels för att jag tycker det är kul att tvätta och för att det är skonsammare för bilen att tvätta för hand. :D
av Djurberg
Önskar verkligen jag tyckte det var roligt att tvätta bilen också, men det gör jag inte :D
Kanske blir något roligare med en ny bil!
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag brukar för det mesta tvätta för hand, men då jag inte har tillgång till garage så brukar jag ibland på vintern kunna köra den i borstfri snabbtvätt. Här i eskilstuna faller valet på OKQ8 som har en ganska ny och kanonbra. Blir alltid ren och så blåser den av nästintill allt vatten så bilen inte fryser ihop så jävligt. Är ju dock ganska högt tryck i duscharna, så på min gamla audi a4(förstabilen) så blåste högtryckstvätten bort bättringsfärg på bakluckan samt att den bedömde avståndet fel och gick emot grillen rent fysiskt. Underspolningen släckte även lampan för ABS och SRS(antislir) vid ett tillfälle och systemen fungerade oklanderligt igen efter det :D Jag skulle väl vilja säga som så att är bilen smutsig så är det bättre att köra den i en borstfri snabbtvätt än att inte tvätta den alls. Sen är ju naturligtvis handtvätt det bästa så länge man tänker till lite innan och vet vad man gör.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tvättar min i en extremt välskött borsttvätt några gånger om året, och den repar inte mer än vad handtvättarna gör...
Men då är den extremt välskött, och alla bilar spolas manuellt med högtryck innan dom tvättas...

/Thomas
Användarvisningsbild
av hebbe
Funk skrev:Jag tvättar min i en extremt välskött borsttvätt några gånger om året, och den repar inte mer än vad handtvättarna gör...
Men då är den extremt välskött, och alla bilar spolas manuellt med högtryck innan dom tvättas...

/Thomas

ja tvättar åxå min för hand, ja gillar å pyssla om bilen. men ibland, som funk säger så blir det välskött borsstvätt, och dom repar som sagt inte, där ja tvättar är det dom nya carliteborstarna. tror dom heter så, dom med tjocka remsor.
Användarvisningsbild
av Degnell
Läste länken och kan inte alls hålla med. Jag var på bilia och provade deras tvätt, och den var som länken beskrev. Man kunde lika väl vara utan den, men OKQ8 har en skitbra här i eskilstuna som jag provat flera ggr med olika bilar och alltid med önskat resultat. Verkar vara lite olika från station till station då tydligen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
hebbe skrev:
Funk skrev:Jag tvättar min i en extremt välskött borsttvätt några gånger om året, och den repar inte mer än vad handtvättarna gör...

/Thomas

ja tvättar åxå min för hand, ja gillar å pyssla om bilen. men ibland, som funk säger så blir det välskött borsstvätt, och dom repar som sagt inte, där ja tvättar är det dom nya carliteborstarna. tror dom heter så, dom med tjocka remsor.
Farsan brukar tvätta bilen på statoils automattvätt, de bytte ut den gamla mot en ny förra året och den nya har s.k. carliteborstar som du beskriver. :)

Senaste gången så blev det en Statoil Diamanttvätt 295kr tror jag det kostade?

oj oj oj! Bilen blev som ny! mycket fin i lacken :-DD

/Kalle
av Dykaren
~Kalle~ skrev:
hebbe skrev:

/Thomas

oj oj oj! Bilen blev som ny! mycket fin i lacken :-DD

/Kalle
Ja allt är ju relativt!

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]