Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! jag har fått problem med dörrkontakterna till takbelysningen
Fruktansvärt irriterrande i början så hjälpte det att stänga dörrarna ett par ggr, och går det ju inte att larma bilen det har hänt ett par ggr mitt i natten (givetvis) att någon av kontakterna släppt
Men VAR sitter kontakterna i dörrarna ?
Jag har plockat loss panelen på en bakdörr och följde kabeln till den röda lampan som sitter i bakkant på dörren
sitter brytaren i låset?
Användarvisningsbild
av #27
Volvofever skrev:Men VAR sitter kontakterna i dörrarna ?
Jag har plockat loss panelen på en bakdörr och följde kabeln till den röda lampan som sitter i bakkant på dörren
sitter brytaren i låset?
Ja den sitter i låset.
Volvofever skrev:Behöver jag plocka ner låset + dörrhandtaget för att komma åt kontakten??
verkar ju som en idiotisk konstruktion!
Det sitter en microbrytare inne i låskistan och den är inte utbytbar, jag har själv behövt byta låskista i två dörrar.
Jag har dock kunnat konstatera när jag har haft låskistan i hand att det är möjligt att limma på nån form av plastbit på släpytan som brytaren ligger an mot för att på så sätt påverka brytaren mer, då felet troligtvis beror på att brytaren/släpytan slits ner lite med åren.

Ett tips är att plocka ur låskistan och prova limvarianten innan du köper en ny eller beg låskista då dom är snuskigt dyra, tror en ny ligger på ca 1200 pix.
Själv köpte jag två beg på skriten för 600 st, har funkat sedan dess dock har även dom ett antal år på nacken så vem vet när dom rasar...
bytte min i förar dörren, drygt 1700:-
sett/läst att man ska borra ut niten som håller fönsterskenan för lättare åtkomst men jag vill ju ha det lite jävligt så jag struntade i det.
bort med plastskoket så man får in handen
demont all el till kistan
demont yttre handtag (var observant vid montering att låspinnen verkligen går in i låskistan, finns titthål bakkant av dörren bakom clips)
demont 3 skruvar som håller kistan
demont innre dörrhandtaget ,lossa viren där den går genom dörrsidan
vrid ut låskistan :o
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]