Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jojjee
Hej. Jag har en volvo 740 GLE -88 automat. Med de allt ökande bensinpriserna och konkurensen från alternativa bränslen undrar jag om det utan större problem går att tanka och köra etanol i stället för bensin?
av 945S
Tänk på att en motor drar 30-40% mer på etanol. Så man tjänar inte så mycket som etanolpriset kan få det att se ut som...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
945S skrev:Tänk på att en motor drar 30-40% mer på etanol. Så man tjänar inte så mycket som etanolpriset kan få det att se ut som...
Åjo, nog gör du det allt. Jag "tjänar" lite drygt 2:-/mil på att köra på etanol. Att sen kunna fylla full tank (80liter ryms men tankar väl som mest i 72-75 liter) för under 600:- när samma mängd bensin (BF95) går på över 900:-.

//David
av Hemulen
Hej. "Jag "tjänar" lite drygt 2:-/mil på att köra på etanol " Skriver Nybbe_Gefle. Då förstår man att det är "guldläge" att konvertera till Etanol. Man har god chans att även snabbt tjäna in priset på konverteringskittet. :-)-) Så det är bara att konvertera. :D
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hemulen skrev:Hej. "Jag "tjänar" lite drygt 2:-/mil på att köra på etanol " Skriver Nybbe_Gefle. Då förstår man att det är "guldläge" att konvertera till Etanol. Man har god chans att även snabbt tjäna in priset på konverteringskittet. :-)-) Så det är bara att konvertera. :D
Nja...jag konverterade min 960 och sambons 940 för totalt 1000:-. Jag köpte mej 10st spridare (100:-/st) och stoppade i så på 250 mil/bil så har jag "tjänat in" vad det kostade att konvertera. Incitamentet att konvertera har väl inte förändrats någonting sedan jag började köra på etanol för 4 år och 8000mil sedan. "Guldläge"??

//David
av Hemulen
Hej."Guldläge"?? .Jag tycker det ser ljust ut just nu. Kör man tusen mil på ren bf-95 och bilen drar en liter milen kostar det 12340kr. Med E-85 som kostar 8.04 litern +30 procent eftersom den drar mer blir det 10450kr på 1000mil. En kostnadsbesparing på 1890kr. Sedan får man givetvis dra av för konverteringskostnaden. Hur prisbilden såg ut för fyra år sedan vet jag inte. :D
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]