Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Har ett lite störande fenomen på min automat. Ibland när man stått still vid ett rödljus och ska köra iväg igen blir det en fördröjning innan växeln tar. Känns ett tydligt ryck när växeln ligger i riktigt igen. Börjar man gasa för snabbt rycker det till väldigt. Volvo hittar inget fel. Nån som vet??
av Addekarlsson
För mig låter det som att en uppgradering av lådans mjukvara inte vore helt fel. Snacka med dom på Volvo om det.

Mvh/ Adde
av tobmag
Hade samma bekymmer på min S60 2,4T men detta avhjälptes med ny programvara.

Tobmag
av Nordan
Ok, ska kolla med volvo om det finns ny programvara till min 04a.
Användarvisningsbild
av Mats
Från modell -02 så tog Volvo bort neutrallkontroll ur programvaran.
När jag hade -01 så fick jag tanka ny mjukvara pga av sådana ryck som du beskriver.
Du ska in på Volvo o kräva att dom löser det.
av Nordan
Jag har tänkt ta dom på det lite hårdare så småningom. Det är ett halvår kvar på garantin. Bilen har rullat nästan 19.000 mil nu. Så en ny låda vid tvåårs strecket hade inte vart så dumt.
Användarvisningsbild
av Mats
Verkar väldigt konstigt om lådan skulle vara slut redan efter 19.000 mil.
Har du nångång bytt olja i lådan?
av Nordan
Oljan är aldrig bytt. Oljebyte i automaten finns inte med i servicen, volvo tror tydligen inte att den behöver bytas... Har påpekat detta men inte fått nåt bra svar. Vet att dom byter olja på ambulanserna, jag tror det är dom enda.
av Teemu
frågade om oljebyte i automatlådan i samband med 16000mils servicen. På den lokala volvo handlaren sade dom att den byts vid 20000mil.
Användarvisningsbild
av Mats
Okej Nordan, är det inte taxi du kör med din bil eller minns jag fel?
Jag har precis för mig att de byter var 4000:e mil på taxibilar.
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]