Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo 850 GLT -92 är segstartad när motorn är varm och startar direkt när motorn är kall vad kan det bero på?

Bytte motor för ett tag sen men det var lika dant innan motorbytet också.

/Ecke
av Maltsev
Jo, det där känner jag igen. Jag har exakt samma fel och felkod 3-1-4. Det kan vara tändrelä, bränslerelä, bensinpump, bränslefilter osv. Dock har jag hittills inte hört talas om någon som bytt den delen som felkoden pekar på och fått bilen att gå bättre: Givare för kamaxelläge. Kolla koderna och lyssna efter bensinpumpen till att börja med.
av Ecke
Kollade felkoderna men den indikerade inga fel!
av Fsson
Tjena!
Jag hade liknande problem med min 850. Det var en värme kännare som var fel på. När bilen är kall blir det rätt insprutning sen när man har kört en stund och skall starta igen så tror bilen fortfarande att den är kall!
Jag hade iofs en felkod som talade om detta!
av Maltsev
Värmekännare? Är det givare du menar? Högst intressant för min del, men du "Ecke" har ju bytt motorn, så det är väl något som inte följde med den gamla motorn ut, t.ex bränslerelä. Därför tyckte jag att du skulle lyssna efter bensinpumpen (helt enkelt för att det är lättast att kolla; Man måste ju börja någonstans...) Den ska surra några sekunder efter att du slagit på tändningen och sedan tystna.

Om den surrar (lägg örat mot locket och be någon annan slå på tändningen) alltid, dvs även de gånger den inte startar, är det förmodligen något annat fel. Om den bara surrar de gånger bilen startar och är tyst annars, kan det vara bränslerelät, som sitter under locket i säkringsboxen och är märkt "103". En typisk grej som satt där, när du hade den gamla motorn också.
av gimmi
Kontrollera bränslerelä!!!
Ner bränslerelä är varmt (doliga kontakter i relä) de händer sånt!
av Maltsev
Ja, det får man väl kolla. F.ö bytte jag tändningsrelä för ett tag sedan och fick bilen att gå bättre, men det blev snart lika illa igen, så det kanske är läge att fila lite på de kontakterna också.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]