Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Örnen
#184395
Håller med föregående.
Börja med att kolla knappen att den fungerar och att kabeln inte hoppat ur. Har den gjort det måste du nog lossa växelspaksdamasken. Sitter med fyra plastpluppar framtill och baktill, vid mattan lite åt sidan så ser du. Lyft damasken en bit så du kan trycka upp kabeln högre upp mot spaktoppen. Kabeln går genom spaken och ut igenom ett hål på undersidan på sidan av spakens nederdel. Dra tillbaks kabeln så den inte korvar sig inuti spaken när du trycker fast kontakten. Provkör bilen innan du sätter damasken på plats. Den brukar vara lite knepig att få tillbaks. :)
Kolla också att inte någon säkring gått som kan ha med OD strömbrytaren att göra. Byt isf.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#184762
Har samma problem på min -81a.
Fast där va de båda kablarna till knappen som gått av helt..så jag satte ihop dom, men de gjorde ju inte saken bättre så jag tror det är kontakten på lådan som hoppat av eller nå
av Hemulen
#184782
Hej. "Ståhl" Vill du kolla om kontakten på växellådan funkar så koppla in ett universalinstrument. Sätt den på summerfunktion om du har, annars ohm-funktion.Vad jag kan se på ett schema så har du en gul sladd och en röd sladd som går till kontakten,koppla in dig på lämpligt ställe,lägger du i fyrans växel ska summern ljuda,växeln i friläge ska det bli tyst.På så sätt vet du om växellådskontakten funkar. Diverse krodilklämmor med sladd kan vara bra att ha i sådana här sammanhang.(Biltema säljer ett sådant sladdkitt). Ett vanligt fel är också sladden som går inne i växelspaken som Örnen nämner.Vill du ohm eller summermäta sladden i växelspaken, mät först från säkring nr 11-a och den blå sladden i spaken,summern ska ljuda om den är hel,prova på båda blåa sladdarna för där finns två blå sladdar.Den andra blå sladden går till ett kontaktstycke med en gul sladd som går till instrumentlampan och en röd som går till växellådskontakten så det är bara att mäta den också om det behövs. Instruktionen gäller kanske även för trådskaparen. :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#184795
Vanliga fel när det gäller OD och som man bör koncentrera sig på först och främst:
1. Kablarna till knappen som hoppat/gått av eller att knappen gett upp.
2. Kabelbrott eller glappkontakt vid solenoiden vid lådan (gul kabel).
3. Givaren på lådan som är utsliten och inte jordar som den ska när 4:de växeln ligger i (röd kabel).
4. Relät som brunnit.
av Hemulen
#184866
Hej. Det jag skrev innan gäller tidiga 81-or. Har man en senare modell så har man även ett relä i kretsen. Koppla in summern på den röda sladden som går till växellådskontakten,en sladd till gods, ska summra vid växeln i 4-ans läge,tyst med växeln i friläge. Kontakten på spaken har en brun och en blå sladd,blåa sladden går till anslutning nr 15 på reläet,den bruna ändrar färg till svart i ett skarvstycke och ansluter till nr 86 på reläet. På detta sätt kan man kolla om sladdarna är hela,gäller bara att hitta reläet ,vilket inte är någon "walk in the park",sitter troligtvis på höger sida om mittkonsolen. :D

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]