Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alex_svenne
Tjaaa har en bil där det sitter 740bakaxel och en m47 låda ska kardarnen ha splintes i ena änden som denna är det här nått helt annat????

Klicka för stor bild
Bild

//Alex
Användarvisningsbild
av Claes74
alex_svenne skrev:Tjaaa har en bil där det sitter 740bakaxel och en m47 låda ska kardarnen ha splintes i ena änden som denna är det här nått helt annat????

Klicka för stor bild
Bild

//Alex
nä de där ser inte rätt ut, ska vara delbar på mitten med en sn splinesad axel som du har i änden och sedan skall det vara medbringare till kopplingen på bakaxeln och hardyskiva till vxllådan
Användarvisningsbild
av Claes74
ev är det medbringarkoppling på vxllådan oxå det beror lite på årsmodell tror jag
Användarvisningsbild
av Claes74
alex_svenne skrev:Såhär ser det ut på lådan nu där ska det ju också sitta nått...
Bild
jepp istället för den där splinesade änden så skulle du haft en likadan på kardanänden som på vxll. fast på kardanen är det oxå en styrpinne som skall gå igenom hardyskivan,skivan är en rund gummiskiva med 6 hål i hålen är det metallbussningar
Användarvisningsbild
av Claes74
alex_svenne skrev:okej då frå jag gå på jakt efter en annan.. ska det va 240 lr 740??? lr är det typ samma???..

//Alex
Jag kommer faktiskt inte ihåg om 240:in hade hardyskiva, jag tror inte en axel från 240 passar
Användarvisningsbild
av Sparkz
alex_svenne skrev:Tjaaa har en bil
Det där var ju en väldigt exakt beskrivning... Utveckla gärna, byggen är alltid kul!

Set ut som nån har kopplat på en yoke med splines från den bakre delen på den främre... Limo eller likbil och kardan med dubbla stödlager kanske?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]