Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej alla, skulle vilja ha lite tips här om alternativa fel. ja har då en v70 -00 .det började med att ja kollade upp felkoder då motorlampan lyste ,på en verkstad(inte volvo vilket ja ångrar) kom fram till att förvärmningen på lambdan va paj,, så det blev att punga ut på en ny orginal från volvo.sedan nollställa ecu,Men lyckan blev kort.efter någon / några min .alternativt 3cykler som de säger på volvo. så tänd motorlampan igen, och fick då denna 250a koden. på övre gräns anges 3möjliga fel .1skadad luftmassemätare.2 lågt bränsletryck. 3luftläckage. så efter att kollat slangar samt anslutningar blev det spraya med stargas för att kolla så det var tätt, ingen reaktion= tätt.bränsletryck närmare 3,9 bar. och köpte då en lmm,men lampan tändes igen.otur som man har funderade på om man fått en felaktig lmm(vilket kan inträffa) .fick låna från en bil med samma system på .som var fullt fungerande bil,men på min tändes den där irriterande lampan igen.har efter det rengjort spjällhuset.fått ecu demonterad rengjord samt kletad med kontaktfett (gjort på volvo) men gissa vad som ännu tänds? så har någon här erfarenhet av liknande problem så e man ju tacksam för tips. det blev några rader att läsa,men mindre frågor för er att ställa om de saker ja redan kollat.
av *pettson*
greven01 skrev:hej alla, skulle vilja ha lite tips här om alternativa fel. ja har då en v70 -00 .det började med att ja kollade upp felkoder då motorlampan lyste ,på en verkstad(inte volvo vilket ja ångrar) kom fram till att förvärmningen på lambdan va paj,, så det blev att punga ut på en ny orginal från volvo.sedan nollställa ecu,Men lyckan blev kort.efter någon / några min .alternativt 3cykler som de säger på volvo. så tänd motorlampan igen, och fick då denna 250a koden. på övre gräns anges 3möjliga fel .1skadad luftmassemätare.2 lågt bränsletryck. 3luftläckage. så efter att kollat slangar samt anslutningar blev det spraya med stargas för att kolla så det var tätt, ingen reaktion= tätt.bränsletryck närmare 3,9 bar. och köpte då en lmm,men lampan tändes igen.otur som man har funderade på om man fått en felaktig lmm(vilket kan inträffa) .fick låna från en bil med samma system på .som var fullt fungerande bil,men på min tändes den där irriterande lampan igen.har efter det rengjort spjällhuset.fått ecu demonterad rengjord samt kletad med kontaktfett (gjort på volvo) men gissa vad som ännu tänds? så har någon här erfarenhet av liknande problem så e man ju tacksam för tips. det blev några rader att läsa,men mindre frågor för er att ställa om de saker ja redan kollat.
Felkodsinformation ECM-250A
Styrenhet motor (ECM) får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen i olika lastområden. Om styrenhet motor (ECM) registrerar att bränsle-/luftblandningen avviker för mycket från mål-lambda, så att adaptionerna hamnar i något av sina ändlägen, sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak/er
Övre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Lågt bränsletryck
-Luftläckage
Nedre gräns:
-Skadad luftmassemätare
-Högt bränsletryck
-Läckande insprutningsventiler
-Läckande EVAP-system
-Förorenad motorolja
-För hög oljenivå

Felsymptom
-Miljölampa tänd.
-Försämrad prestanda.
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
av *pettson*
greven01 skrev:just precis vad som man får ut på papper vid felkodsläsning ja. de tre punkterna som anges vid övre gränsen är kontrollerade,men felet kvarstår.motorn är en b5244s2 (140hk) med denso/me7
ingen vacumslang i gaveln på insuget?..Du kan även få tjuvluft via Evap ventilen och bromskraftsförstärkaren..
greven01 skrev:hej alla, skulle vilja ha lite tips här om alternativa fel. ja har då en v70 -00 .det började med att ja kollade upp felkoder då motorlampan lyste ,på en verkstad(inte volvo vilket ja ångrar) kom fram till att förvärmningen på lambdan va paj,, så det blev att punga ut på en ny orginal från volvo.sedan nollställa ecu,Men lyckan blev kort.efter någon / några min .alternativt 3cykler som de säger på volvo. så tänd motorlampan igen, och fick då denna 250a koden. på övre gräns anges 3möjliga fel .1skadad luftmassemätare.2 lågt bränsletryck. 3luftläckage. så efter att kollat slangar samt anslutningar blev det spraya med stargas för att kolla så det var tätt, ingen reaktion= tätt.bränsletryck närmare 3,9 bar. och köpte då en lmm,men lampan tändes igen.otur som man har funderade på om man fått en felaktig lmm(vilket kan inträffa) .fick låna från en bil med samma system på .som var fullt fungerande bil,men på min tändes den där irriterande lampan igen.har efter det rengjort spjällhuset.fått ecu demonterad rengjord samt kletad med kontaktfett (gjort på volvo) men gissa vad som ännu tänds? så har någon här erfarenhet av liknande problem så e man ju tacksam för tips. det blev några rader att läsa,men mindre frågor för er att ställa om de saker ja redan kollat.
Åk in till din volvo handlare istället och be dem uppgradera ECM så kommer det lösa sig!!!
Har just genomgått evap å slangarna grundligt men inget fel där ventilen reagerar med 12 volt (separat) men ja känner den dock inte knäppa något med bilen i gång. Angående tipset om uppgradering av ecu så är det redan gjort på volvo men det hjälpte inte det heller.
Hej alla. har nu löst problemet. det var en pytteliten läcka i skarven på grenröret där hållaren till lambdan sitter. har tidigare både känt så gott det gått med hand och lyssnat, men inget hört i bruset av allt annat ljud.Men testade nyligen med några pappersremsor i olika storlekar ja klippte ut från ett a4, och sedan körde med dem längs och runt systemet, och såg då vid lambdan att pappret fladdrade lätt utåt. eftersom det är rätt trångt ställe att svetsa på .,och jag inte ville skruva bort röret( med risk att dra av pinnbultar och få mera läckor) så tog ja i detta skede kemisk metall och kletade runt. Har nu kört över 100 mil efter det och ännu har inte lampan tänds igen.Samt att soppa förbrukningen sjönk markant. ca 2 dl i stadskörning å 1dl på landsväg,p mil..Hoppas att andra kan få nytta av detta när de felsöker sina bilar.
Är det inte två st lambda? vilken var det, och hur kommer man enklast åt att testa ev läkage? Måste man under bilen eller kan man böka på nått osmidigt vis?
Jag har oxå 250a,eller rättare sagt, haft länge....har testat det mesta i ekonomiskt försvarsbart läge.....rengjort spjällhus,lmm, bytt bränslefilter, kollat tjuvläckor på slangar o så, men får ej bort felkoden..... Har inte ekonomi att köpa på mig lambda, lmm, spjällhus osv bara för att testa sig fram!!! Det verkar ju vara så verkstäderna gör...helt galet att gambla med pengar.....
av *pettson*
böjjarn skrev:Är det inte två st lambda? vilken var det, och hur kommer man enklast åt att testa ev läkage? Måste man under bilen eller kan man böka på nått osmidigt vis?
Jag har oxå 250a,eller rättare sagt, haft länge....har testat det mesta i ekonomiskt försvarsbart läge.....rengjort spjällhus,lmm, bytt bränslefilter, kollat tjuvläckor på slangar o så, men får ej bort felkoden..... Har inte ekonomi att köpa på mig lambda, lmm, spjällhus osv bara för att testa sig fram!!! Det verkar ju vara så verkstäderna gör...helt galet att gambla med pengar.....
Det gamlas med pengar eftersom det är DINA pengar.. Vore det deras så vore metoderna helt annorlunda på många många ställen.

Inte helt ovanligt att det är rejält med[…]

Om den sjuväxlade är en dubbelkoppling[…]

Oljespec.

Tack för detta, men har inte tillgång t[…]

Lagning av mindre lackskador

Lackstift funkar hyfsat på riktigt små[…]