Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
#182432
Hej skrotnisse här

460n har ju sett bättre dagar och det ena felet efter det andra rullar på för var dag som kommer känns det som.

Senaste felet i raden är nu att den inte vill starta speciellt ofta (ibland startar den dock jämt).

Problemet yttrar sig så att efter att man har gått in i bilen och stoppat nyckeln i tändningslåset och vrider till crank så händer absolut ingenting. Inte en lampa eller reglage eller något tänder sig, allt är stendött. Sedan vrider man några gånger till, väntar nån minut och sedan vrider igen, då startar kanske motorn helt perfekt och allt är frid och fröjd.

Imorse (efter flera kalla nätter kan vi tillägga om det hjälper analysen så var den omöjlig att starta då min sambo skulle iväg med den till besiktning (ja, besiktningsskräck är väl också en tänkbar felorsak). Hon noterade även att efter en kvarts prov så hade klockan stannat på 10:55 när klockan faktiskt var 11:10.

Om jag inte har helt fel så ligger klockan direkt på batteriet vilket skulle indikera att batteriet faktiskt är slut av någon anledning (kasst batteri / kass generator / läckströmmar), batteripolerna är riktigt slitna kan jag också tillägga.

Detta tycker jag dock inte helt förklara tidigare beteende då startmotorn faktiskt drar och bilen faktiskt startar efter att man vridit och väntat ett tag, vi kan ju iofs ha flera fel på vår hals här.

Tänkbara felkällor som jag kommit på än så länge:

- Felande tändningslås
- Felande batteri
- Felande generator
- Felande relä till aktivering av +15 matning (ev.)

Vad säger panelen som har varit med om liknande förrut? Biltema har ju batterier men ingen mening att byta något som inte är trasigt.

Ska försöka sparka igång bilen med startkablar och mäta upp cellerna för att eliminera den felkällan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#182438
Batteriet borde vara ok eftersom den startar om du väntar lite.
Tändlås, kanske.
15-relä, kanske... har du ström till radioläget? radio, torkare, mm. Det har ett eget relä och borde inte påverkas isf.
Generatorn kan inte orsaka nåt mer än att dra ur batteriet, och det verkar ju som sagt ok.

En bit ner på pluskabeln är det påklämt en utgång för ett par mindre kablar, där kan det vara dålig kontakt. Jordflätan kan ärga av med...
av Premis
#182554
Tackar för svaren, du var inne på rätt sak tror jag.

Det blev lite panikmek nu i kylan och snön, fick gräva fram bilen vid 2130 och bonnameka lite.

Mätte upp batteriet och det visade 12.47V, klart godkänt m.a.o. inget fel där. Efter lite pill så noterade jag att
kabelskon över batteripolen hade ett enormt glapp, när jag tryckte till den så vaknade bilen igen. Det som hänt var
att kableskon p.g.a. dålig konstruktion (antagligen) hade lossat och blivit en hästsko istället. Jag klämde ihop den med
en polygrip och bankade fast den på polen igen och allt fungerar igen.

Har en batterikabelsko liggande här hemma som jag kanske monterar nåndag .. men jag håller tummarna att detta var felet.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]