Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Har nyss köpt en volvo 960.
Efter ett tag började automatlådelampan blinka. Den slocknade igen nästa dag.
Jag undrar vad det kan vara för fel?
Finns felkoden kvar om lampan släcks?
Går den att felsöka via självdiagnostiken?
Vet inte vad lådan heter, men det är en fyrstegs med lockup.
Användarvisningsbild
av Claes74
vad är det för årsmodell? upp till 95 kan du läsa av felkoder själv på utan instrument.
96 och upp måste du ha en obd2 läsare.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det är en med självdiagnostik. Alltså en före -95. Det är en -92a. Villket uttag och stift gäller för automatlådan? Felkodsförteckning?
Användarvisningsbild
av Claes74
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

värt att veta:
på tidiga modeller av 960 om lådan satte mer än en för lådan allvarlig kod så byttes dessa ut mot en ny "byt låda", vet inte vilken årsmodell detta åtgärdades men på min 91:a fick verkstaden hitta en box från en senare modell att låna och då fick jag nya koder, tror det va någon magnetventil, varvtalssensor och nått mer
Användarvisningsbild
av eccy243
Okej. Men jag undrar hur jag får reda på vilka felkoder jag har. Vilket testuttag och vilket stift? Ligger felkoden kvar om lampan slocknar? På den där sidan fanns ju allt utom automatlådan...
Användarvisningsbild
av Claes74
"In diagnostic connector A, socket 1 is for the electronic transmission (if your 960 or 90-series car has the AW30/40), socket 2 for fuel injection or Motronic, socket 3 for ABS, socket 6 for ignition and socket 7 for the instrument cluster. If the 1992+ car is so equipped with connector B, socket 1 is for the climate control, socket 2 for cruise control, socket 5 for the SRS and socket 6 for the memory seats. "

Utdrag ur länken jag skickade, och ja koden skall ligga kvar så vida inte strömmen blivit bruten.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]