Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KPE
Tjena alla glada! :D
Har en liten fundering som jag önskar få svar på, om någon kan dvs.!!
Läste på forumet om att AC´n inte ska slå på och av...
På min V70 Classic -00 tyckte jag att den slog av och på med 9 sek av och 12 sek på... väldigt precist hela tiden, som om något styrde den. OBS att det kommer kyla, så ingen fel så långt. Vart lite orolig och tänkte det var något fel som sakta men säkert skulle döda kompressorn. Lämnade in den idag för koll på VOLVO, men dom sa att ett tryck på 6 bar fanns och dom fyllde upp den till 7.2 bar, och det var inte dåligt med gas för att den skulle börja slå, och inget fel dvs (Läcksökte men inget direkt märkbart att vara orolig för tyckte dom). Min fråga är då denna!
-När jag kopplade ut kabeln på en ventil närmast väggen (uppe till vänster), fanns det hela tiden 12 V på utan avbrott... och byglade jag kabeln så slog plattan till kompressorn till och hade inget avbrott alls... gjorde så i 3 minuter. Blir min bygling en handling som är fel, eller bryter den lilla ventilen iaf. trots bra med gas? Är detta helt normalt pga moderna bilars el, eller har jag en fråga som är berättigad att kolla med VOLVO igen? Vore skönt att veta, då jag glömde fråga på verkstaden då jag var glad att et inte var något fel... började klura nu på kvällen. Det bör nämnas at den slår på och av som vanligt igen med eakta intervaller!

/Petter
av gelakent
Kompressorn skall gå så, tänk på ett kylskåp där går inte kompressorn hela tiden heller. Så är du rädd om grejerna så låt automatiken sköta till och frånslag som det är tänkt och gör inga byglingar.
av KPE
:roll: jo nu var det ju så att VOLVO sa så själv att jag kunde testa! :D
Ja jag tänkte mest på att med byglingen så gick den hela tiden... vore intressant med ett svar varför! Tänkte det var en enkel hållkrets som gick igenom ventilen... då är det ju ventilen som bryter... eller? Så kan någon förklara för en undrande så vore det roligt & intressant :)
TUT på er alla som svarar så snabbt :D
Väldigt bra forum detta! Tyvärr har jag aldrig själv kommit med en lösning... men det kommer med tiden kanske!

/Petter
av KPE
VILKET TJAT, tänker alla men.. Vill bara tillägga att jag inte tvivlar på VOLVO´s utlåtande, utan att detta var bara en fundering som inte går ur huvudet... så återigen om någon har ett svar så... :D
av gelakent
Kompressorn skall inte gå hela tiden den skall bara gå när det behövs, givaren du pillar med stänger inte av kompressorn pga lågt tryck. ALLA kompressorer jobbar så om systemet är OK. På bilar med äldre AC kan man ofta känna det som om motorn rycker ibland, det är när kompressorn slår till och från. Kompressorn stjäl ju ca 10-15% kraft från motorn därav rycket vid till o frånslag men det är så den skall jobba. Så kyler din anläggning så kan du sluta att oroa dig.
av KPE
:D Ha ha ha ha... ja jag ska sluta oroa mig... förstår att den jobbar så nu.....!
Ville bara förstå varför jag skulle bygla om det är normalt... nyfiken du vet
Kylprocessen förstår jag då jag har energi som vardag!!

Tack för svaret!

/Petter :D
av gelakent
Men visst är det härligt med AC, hade haft min bil i 2 dar sedan började det blåsa under bilen. Då rostade det hål i torkfiltret och ajöss med gasen. Skall byta filter på måndag ca 3500:-, tackar för det.
av KPE
:( stackars dig... ja det lät inte kul. Dyrt blir det, men det underlättar ju lite med volvokortet iaf. :) Men det är en klen tröst när pengarna ska ut. Men som min arbetskamrat säger!

-Är det värt pengarna eller inte, svårare är det inte...

Hoppas du får det svalt och skönt i bilen sen...

Ha det bra... /Petter
av el-anders
Är du helt hundra, Gelakent?
Har bara märkt på SAAB och Volvo med ACC och ECC att kompressorn går i och ur med jämna intervall. På frugans Toyota med manuell AC så verkar kompressorn gå hela tiden.
När jag felsökte AC anläggningar på turistbussar så ska kompressorn gå hela tiden ända tills rätt temperatur uppnåtts, slås av, och så slås den på igen när det är för varmt i bussen.
Varför kompresorn går med fasta intervall är för mig en gåta? Är det något slags 50% läge när man inte behöver 100% kyla??? Slitage på magnetkopplingen blir det ju i alla fall.
Men en bra sak med ECC är ju att kompressorn "motioneras" på vintern så att man slipper tänka på det själv.
Varför dom behöver motioneras är därför att det sitter en helt idiotisk tätning i framkant på kompressorn. Den består av en tjock järnbricka och en lika tjock fiberbricka som glider mot varandra med hjälp av en fjäder och så att säga slipar sig tillsammans täta.
När kompressorn står still så rostar så klart järnbrickan och så läcker gasen ut. Får kompressorn gå kanske en gång i månaden/veckan? så slipar dom in sig igen. (kanske det finns en bättre tätning nu?)
Har bytt brickorna på en 780 en gång, var inte så svårt, men ny gas måste ju på.
Nu slipper man ju i alla fall få en miljöpartist på sig om man släpper ut gasen, den nya innehåller ju ingen freon. Men den nya är säkert giftig på nåt annat sätt.
V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max[…]

Hej! Funderar på att kolla upp vehusventilat[…]

Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂