Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hej

Farsan har tittat på en V70 2002 och det skulle vara kul att veta vad man ska titta efter för fel på en sådan.

Fakta:
Bilen är en 140 hk (tror jag, kan vara 170, men är 95% säker på att det är en 140) och har rullat ca 128 000km.
Det är en mycket basic modell, den har t ex enbart STC.
Den har manuell.
Halvläder, tror att det är "sport" stolarna.
Den har HU-603 (bilförsäljaren säger att det är stora stereon, men det finns väl en HU-803 också)
Bilen har farthållare, och knappar på ratten, men den har inte knappar på ratten för stereon, det tycker jag verkar konstigt. Är det tillval?
Sen är allt bara standard. Inget övrigt lull lull.

Är det någon som kan kolla vad bilen varit med om om personen får serienumret på bilen? (bilen kan vara svensk, men inte säkert) Bilen är till salu utanför Sverige.
av Billy
haxpet skrev:Hej

Farsan har tittat på en V70 2002 och det skulle vara kul att veta vad man ska titta efter för fel på en sådan.

Fakta:
Bilen är en 140 hk (tror jag, kan vara 170, men är 95% säker på att det är en 140) och har rullat ca 128 000km.
Det är en mycket basic modell, den har t ex enbart STC.
Den har manuell.
Halvläder, tror att det är "sport" stolarna.
Den har HU-603 (bilförsäljaren säger att det är stora stereon, men det finns väl en HU-803 också)
Bilen har farthållare, och knappar på ratten, men den har inte knappar på ratten för stereon, det tycker jag verkar konstigt. Är det tillval?
Sen är allt bara standard. Inget övrigt lull lull.

Är det någon som kan kolla vad bilen varit med om om personen får serienumret på bilen? (bilen kan vara svensk, men inte säkert) Bilen är till salu utanför Sverige.

STC var standard på MY02 medans antisladd DSTC kostade 10.900:- extra tror och är i allmänhet inte särskilt vanligt på de äldre årsmodellerna. Möjligtvis någon T5 med automatare brukar kunna ha detta. DSTC blev först standard på MY05. Skulle gissa på att det inte ens är 1 av 15 bilar som av MY01-MY05 som har DSTC. Om bilförsäljaren påstår att HU-603 är stora stereon borde han leta nytt arbete. Som du sa är HU-803 värstingen. Rattknappar för stereon var ej standard. Kostade 800:- eller 900:- extra tror jag.

I övrigt ska man väl bara kolla det gamla vanliga på P2-bilarna. Servicebok, dörrlister, klonk, kolla så all elektronik fungerar, kolla så dosan till fjärrlåset låser alla dörra ordentligt osv. Kolla även inredningen. I allmänhet gillar dessa bilar att knirra och knarra invändigt men vissa är värre än andra.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]