Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange32
bilen trycker ut vatten har haft den på firma var precis när vi skulle köpa den och efter en veckas vänte tid
så sa dom att det var ett foder som gjorde att det tryckte ut vatten är det vanligt fel??
men dom har åtgärdat det... mer hur får jag reda på i morgon men jag kan väl kanske tycka
att blocket borde bytas? eler kan det lagas så det håller vet att sånna här fel var vanligt på 80 talet
och trodde inte sånna här problem fanns i dag?
mitt tycke är väl kanske utbytes motor alt nytt block?
va tror ni?
någon med likande erfarenheter?
av *pettson*
mange32 skrev:bilen trycker ut vatten har haft den på firma var precis när vi skulle köpa den och efter en veckas vänte tid
så sa dom att det var ett foder som gjorde att det tryckte ut vatten är det vanligt fel??
men dom har åtgärdat det... mer hur får jag reda på i morgon men jag kan väl kanske tycka
att blocket borde bytas? eler kan det lagas så det håller vet att sånna här fel var vanligt på 80 talet
och trodde inte sånna här problem fanns i dag?
mitt tycke är väl kanske utbytes motor alt nytt block?
va tror ni?
någon med likande erfarenheter?
Först av allt.. Spruckna foder i 2,5 T är inte ovanligt då dom trimmas som alla andra. Skillnaden är att du har 1mm stålgods som ska hålla emot cylindertrycket.
Det spricker alltså med tiden. 2,3T har 3mm cylindergods. Det är den rekommenderade blocktypen vid trimning om man nu inte ska förstärka blocket med diverse stressplattor och annat.
Fodret kan förvisso bytas genom att borras ur och att man pressar in ett nytt. MEN det är en summa på runt 15k kronor/cylinder och det finns runt 5 firmor i sverige som klarar detta.
Blocket måste ändå bytas då det troligen spricker i en annan cylinder med tiden.
Men har dom gjort som vanligt så ska du se att bilen är fylld med barsn leaks.. antiläckmedel för kylare.. eller kanske till och med motorsvets.. *Suckar.*
Utbytes är alltså enda fackmannamässiga åtgärden..
av mange32
oki..... tackr jo hadde hört att det inte var helt ovanligt... men tänkte dock för bilen har aldrig varit chippad eller något.......

tack ska kolla om dom flylt med något sånt sen när jag ska hämta bilen.....
av mange32
altså bör man kanske säga att dom får byta blocket?

annars vad kan block alt komplett motor beg kosta?
kanske skulle slänga i 2,3 an?
eller vart kan man hitt stressplattor o sånt till en sån här motor?
av *pettson*
mange32 skrev:altså bör man kanske säga att dom får byta blocket?

annars vad kan block alt komplett motor beg kosta?
kanske skulle slänga i 2,3 an?
eller vart kan man hitt stressplattor o sånt till en sån här motor?
stressplattor och sånt är ren custom. Det produceras exakt till varje motor. Ligger i slängarna kring 6-8000kr per motor.
Vänta på åtgärden och döm sen. Motorsvets på burk eller antiläckmedel alternativt svetsning av fodret är inga alternativ som nån seriös utför.
av mange32
ok det gör jag naturligt vis tänkte mest om man ville öka upp den senare sen tack...
av mange32
har nu varit o kollat på bilen... pga en sönder dragen skruv så får jag den inte förän i morgon...... men alt var uppmät o det foder som felades är inom tolerans enligt volvo...så det görs inget åt det mer än dom bytt alt som kan påverka....får se i morgon. hur det går
av *pettson*
mange32 skrev:har nu varit o kollat på bilen... pga en sönder dragen skruv så får jag den inte förän i morgon...... men alt var uppmät o det foder som felades är inom tolerans enligt volvo...så det görs inget åt det mer än dom bytt alt som kan påverka....får se i morgon. hur det går
hmm om det är tolerans som det pratar om så kan det iallafall inte vara någon spricka .. Finns inga sprickor i volvos toleranser. Inga foder får vara spruckna..

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]