Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rollon
Hej

Åkte fast i en kontroll häromdagen och dom klagade på bullernivån. När jag var under och bytte koppling märkte jag att det varken fanns kat eller lamdasond på den. Vad gäller vid besikning?

B230f 88a -88
av DDD
På med dessa eftersom du har "F motorn". Annars blir bilen inte godkänd vid SBP kontrollbesiktning.

MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 88 och äldre kan sonden sitta på grenröret. Du har inte missat den? Katalysatorn behöver inte fungera, men den ska sitta där. Hittar du en kammal trasig så går det bra... hacka ur keramiken bara.
av Rollon
När jag var under bilen var det första jag tänkte på var att det satt en skruv där lambdan brukar sitta så tänkte jag vart har katten tagit vägen ??:-/ men finns det utag för lambda på avgassystemet fastän det kanske sitter på grenröret? men ändå, så finns det ingen lamba lampa i den så jag undrar skulle dom märka om det inte satt någon lambda på den? en kat har jag iaf som jag kan låna så det går igenom.
Användarvisningsbild
av Claes74
min 740 hade lambdan på katten.
låter mystiskt att du inte har någon lambda, den styr ju bränsle/luft blandningen.
låter i mina öron omöjligt att få en F motor att gå rent utan lambda?
Är du säker på att du har F motorn, 88 tillverkades ju inte enbart katalysatorrenade bilar, även snikmodeller fanns.
en kompis farsa ägde en gång en 88 240 med fyrväxlad låda och förgasare, vad tycks om den :lol:

Hursomhelst så kom ju agen om katalysator 89 så du kan ju fortfarande ha en bil utan.

Nån annan här som vet om 740 tillverkades utan kat 88??
Användarvisningsbild
av Sparkz
B230 E fanns fram till 88... mekaniskt sprut, ingen sond och kat.
Är det bara rör i stället för katten, eller sitter det en ljuddämpare där?
Användarvisningsbild
av Claes74
låter ju mer troligt att det skulle vara en E motor då.
lyft på huven och kolla om det sitter elkontakter på spridarna eller inte.
E motorn hade väl oxå luftmängdmätaren med spjäll? huset till den är väl isåfall format som en tårtbit i aluminium mellan luftburk och insug.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, E-motorn med K-Jetronic har mängdmätaren med rund skiva i en tratt som sitter under insuget.

Du tänker på LE-Jetronic, eller Motronic på 230ET. Det är elektroniska sprut.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]