Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse Bus
Hejsan alla glada! Jag har ett problem med växellådan, den har gradvis börjat skrika. Först var det bara 15-20 sekunder efter man kört iväg men idag när jag hämtade den från verkstaden så skrek den väldigt mycket hela vägen hem och dessutom var det svårt att få i ettan och tvåans växel och trean hoppade ur hela tiden! Så svaret jag söker är.....kan det "bara vara" urtrampningslagret eller är det ett haveri i lådan? Det bör tilläggas att det inte hörs något skrik när jag kopplar ur eller håller jämn gas när jag kör och inga oljeläckage. Väldigt tacksam för ett intelligent svar. Tack på förhand och tack för ett superbra forum, all heder.
av JoeyJordison
Bosse Bus skrev:Hejsan alla glada! Jag har ett problem med växellådan, den har gradvis börjat skrika. Först var det bara 15-20 sekunder efter man kört iväg men idag när jag hämtade den från verkstaden så skrek den väldigt mycket hela vägen hem och dessutom var det svårt att få i ettan och tvåans växel och trean hoppade ur hela tiden! Så svaret jag söker är.....kan det "bara vara" urtrampningslagret eller är det ett haveri i lådan? Det bör tilläggas att det inte hörs något skrik när jag kopplar ur eller håller jämn gas när jag kör och inga oljeläckage. Väldigt tacksam för ett intelligent svar. Tack på förhand och tack för ett superbra forum, all heder.
Skulle det vara urtrampningslagret så skulle det mer ha varit ett skrammel ljud.

Om din bil har gått långt och har haft många ägare skulle jag tippa på att lådan är slut. Men jag hade nog tagit en titt på kopplingen först för att se om den ser bra ut.

Hoppas det ger dig några riktlinjer =)
Användarvisningsbild
av Bosse Bus
Det var väl ungefär den linjen jag var inne på oxå. Jaja, nu blir väl Bilia glada när dom får ta tag i den här mumsbiten igen, bytte skivor och klossar runt om för 5200 för fyra dagar sen :evil: .......bilar e ju faktiskt inga sparbössor..... ??:-/ .
av JoeyJordison
Bosse Bus skrev:Det var väl ungefär den linjen jag var inne på oxå. Jaja, nu blir väl Bilia glada när dom får ta tag i den här mumsbiten igen, bytte skivor och klossar runt om för 5200 för fyra dagar sen :evil: .......bilar e ju faktiskt inga sparbössor..... ??:-/ .

vaa ???? seriöst 5200 ?..... vad har du för bil och årsmodell ?... jag hade lätt kunna göra d jobbet för en 1000 lapp. Jag bytade mina runt om.. matreal kostnaden för mig blev under 1000 lappen... dock köpte jag d från biltema... men jag får väll säga att när d gäller klossar o skivor därifrån så funkar dom faktist väldigt bra :). om du har en 440 / 460 runt 95:a så råder jag dej att låta någon annan göra det svart till dig . lämna in det på volvo kommer att kosta mer än vad bilen är värd 2 ggr om !!!!
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Urtrampningslagret på min 460 var kasst när jag köpte bilen (Fick den billigt då det var "nåt fel med kopplingen". Den skrek som attans på väg hem. Just då ångrade jag mitt köp djupt och trodde att lådan var körd.
Dock var det lagret som skrek. Sedan hade det mesta av lådoljan läckt ut via inre drivknuten vid växellådan. Den borde du kolla så inte den läcker. Inte så ovanligt har någon sagt.

mvh
Kalle

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]