Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#177441
Hej,
i grunden kännar jag ljudet redan länge men jag undrar ända varför motorn latas som om ventilerna är fel-inställda, men bara vid kallstar och det försvina efter runt 20 sekunder ...

är det nagot a oroar sig ?

eller har det nagot med " phastider" a göra ?

har 2.4 sug-femman och undrar om ni som har samma maskin kännar igen fenomenen ?

tack för svar

volvista
#177458
Alla nya bilar har hydrauliska ventiltryckare, du har alltså ingen justerskruv för ventilspel, istället sitter en liten hydraulkolv som fylls med trycket av motoroljan, dessutom sitter en backventil i varje så oljan inte ska rinna tillbaka. Är den kass så rinner olja tillbaka och det skramlar i 20 sekunder innan tryckaren spännts och fyllts med olja igen.
#177465
men vat jag vet är att volvo slutate byggar in hydrauliska ventiltryckare med P26 plattformen. sa det kan det inte vara.

@ kalle: vad mena du med " morrar" ( här reckar nog inte min svensk tal :oops: ) ? menar du att den gar lite okultiverat ?

har nogra forumsmedelar i en tysk volvo-forum som beklagar samma ljud med volvos rakfemma men ingen vet vad det kan vara ???


tack igen,


volvista
#177646
Ronkeroo skrev:Det är dina hydrauliska lyftare som låter.
Enligt tidigare inlägg har man skippat hydrauliska tryckare på V70N och kör med fasta mellanlägg istället som man byter vid justering.
#177655
tack för svaret - men som jag redan har sagt: volvos femma har ingen hydrauliska lyftare längre, daom har slutat att byggar in dom med P26 Plattformen ( med införning av Volvo s80 )

jag undrar om man inte skulle höra ventilatickning även när motor är varmt om dom är felinställda ?

men som sakt: det later bara vid kallstart ?:-/
#177721
VolvoB20 skrev:
Ronkeroo skrev:Det är dina hydrauliska lyftare som låter.
Enligt tidigare inlägg har man skippat hydrauliska tryckare på V70N och kör med fasta mellanlägg istället som man byter vid justering.
Kan någon då vara så vänlig att visa mig på serviceschemat vid vilka intervaller jag ska in på ventiljustering?
Jag hittar det då inte, man jag har ju glasögon ?:-/

Klart som f-n att dom är hydrauliska, plocka bort kamaxlar i tid och otid för att justera......

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]