Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Goleg
Hej

Jag har en 964 3,0L -91, som jag vet har en defekt Automat låda, Jag har hittat en del "braiga" lådor på skrotarna runtomkrin Linköping (renoverad låda kostar 18.300:-) men det verkar som det finns två lådor till min bil, en AW30-40LE och en AW30-43LE.

Bilen är tyskimport så när jag skulle kolla med registret så stod det att min låda var en AW43 bara, dessutom stod det att motorn var en 2,5L. Så jag känner att det kan jag inte lita 100% på.
Jag har även varit å krälat under bilen för att se någon betekning på lådan men inte hittat något, då jag inte vet var jag skall kolla.

Frågor:

1) Spelar det någon större roll vilken låda jag slänger på? Har kollat med specen på lådorna och det ända som skiljer är att på
AW30-40LE har K-faktor 190 och Momentförstärkning 2.1:1.
AW30-43LE har K-faktor 177, 206 och Momentförstärkning 2.1:1, 2.4:1.
Annars är samma utväcklingsförhållande som diameter.

2) Om jag nu måste in å leta efter den där modellbetäckningen på lådan, var skall jag kolla?

Skulle vara jätte glad för alla former av svar då det suger att sitta på en rak 6 och acelerera som en kärring vid röljusen.

Tack på förhand
Jonas
Användarvisningsbild
av Dobermann
Tror, OBS tror att det bara finns AW30-43 till -91 3.0L

*) LE innebär att växellådan är försedd med lock–up–funktion samt är elektroniskt styrd.
av Goleg
OK det är värdefull information min bil är som sagt tyskimport och som sagt; i regestrerings pappererna så står det bara att det är en AW43 och det styrker ditt antagande.

Men jag är fortfarande nyfiken på var modell betekningen står på lådan, så om det är någon där ute som vet så hör av er...

Jag älskar min bil och vill göra allt för att få skönheten att fungera.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skylten ska vara på lådans högra sida.
av Goleg
Alltså på passagerar sidan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp
av Goleg
Nu har jag hittat den!!!

Låg i 33 grader på varm asfalt, den satt längst bak ovanför tråget på höger sida som du sa.
Den var jävligt svårt att läsa av men jag såg att det stod 3043le kunde inte läsa serienumret men det gör ju inte så mycket när jag vet modellen på lådan.

Tack så mycket för hjälpen! nu skall jag beställa en bättre begangnad låda.
Användarvisningsbild
av Paperboy
Dobermann skrev:Tror, OBS tror att det bara finns AW30-43 till -91 3.0L

*) LE innebär att växellådan är försedd med lock–up–funktion samt är elektroniskt styrd.
Exakt rätt på 91-orna så fanns bara bara AW30-43med chassinummer
-14899

Aw30-43 kom 92 med chassinummer 14900-
Användarvisningsbild
av Dobermann
Paperboy skrev:
Dobermann skrev:Tror, OBS tror att det bara finns AW30-43 till -91 3.0L

Exakt rätt på 91-orna så fanns bara bara AW30-43med chassinummer
-14899

Aw30-43 kom 92 med chassinummer 14900-
Skoj att man kan ha rätt ibland...

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]