- ons 20 feb 2008, 17:23
Antalet ägare KAN vara väldigt missvisande. Till exempel så hade min V70 haft fem ägare innan mig. Lite efterforskning via VV gav att de tre senaste var Rejmes i Linköping (som också sålde bilen till mig). De kunde också få fram att de köpte bilen från Volvo Personvagnar i Göteborg. Detta ger att min bil, som idag har sex ägare i registret, endast nyttjats av tre förare. Dvs den som först leasade av Volvo Personvagnar, den som sedan leasade av Rejmes (en trevlig tjej som jag lyckades få tag på) och nu, jag! (Jag hittade också ett kvitto bland bilens papper där den första nyttjarens namn stod)
Lite samma är det med min andra bil, en Celica från -76. I registret står det att den har haft sju ägare men i själva verket är det bara tre som har nyttjat den. Den som först köpte bilen ny av handlare, den som sedan köpte den av 1:a ägaren och sedan jag. Hur går nu detta till?
Jo, 1:a ägaren= alltid bilhandlaren som importerat (eller tagit ut bilen från svensk tillverkare),
2:a ägaren=personen som köper bilen ny av handlaren,
3.a ägaren=personen som köpte av 2:a ägaren, och sedan
4:e ägaren=min bror som skulle ge sig på att renovera den men tröttnade innan han ens kört 5 mil med den, sedan
5:e ägaren=jag, som vid tiden jag renoverat klart den var under 24 år vilket gjorde att jag "sålde" den till
6:e ägaren=farsan, tills jag blev 25 varpå jag blev...
7:e ägaren när jag köpte tillbaka den!
Klurigt, eller hur?!
Mitt tips är att göra ordentligt research på bilen. Ta reda på de tre senaste ägarna via VV. Försök få tag i dem och kolla ifall de har några intressanta uppgifter om bilen när de ägde den och kanske uppgifter om ägarna innan dem. Det är ju trots allt "bara" sex ägare som du inte kan få tag i uppgifter om den normala vägen. Om du inte kan få fram dessa uppgifter så GÅR det att få tag i dem med lite jobb. VV sparar alla ägaruppgifter i ett arkiv någonstans, minns inte vad det heter nu, men så lyckades jag hitta alla ägare på min Celica, till och med firman som importerade den på 70-talet! Det kostar en symbolisk summa att få ut dem men det kan det vara värt.
Lycka till!
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76