Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245fredrik
#174321
Tjejen tog vår 245a för att hälsa på sin familj i Stockholm. Idag ringer hon och säger att bilen inte startar. Har det varit några problem med den frågar jag, nä men batterilampan lös hela vägen ner igår.... :-)-)

Så frågan lyder hur får jag den på enklast möjliga sätt upp till Gävle igen, klarar den av 20mil utan generator om hon får starthjälp? Stänger hon av lysen m.m borde det bara va fördelaren som behöver kräm till stiften?

Byta batteri tror jag hon klarar på sin höjd men knappast byta kolen eller hela generatorn.

Tacksam för svar
av TantStrul
#174365
Tror inte hon kan åka 20 mil utan generator faktiskt... Kanske måste bogseras... Annars får hon åka hit med den, det är bara 10 mil, det kan gå fast det är ju inga garantier... Men här kan vi slänga i en ny generator åt henne, har en 245a att plocka delar av... :wink: När ska hon hemåt?
/Anna
av Nineforty
#175211
Med friskt batteri klarar man sig 8-10 mil, kanske 15 som mest, om man har lyset släckt. Har själv varit ute för det två gånger. När temp- och tankmätarna börjar sloka är slutet nära...

Det är inte bara fördelaren som behöver ström på en -88, där är bränslepumpar, motorstyrning och annat som behöver ström för att den skall gå.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]