Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ari
#173389
hej har hittat en fräcsh s80-t6-års 01.me d mesta tillbehör som ex.gps .har gått 12000mil prisca 90.000- 97000.skulle d va ett bra köp?fel man bör kolla vid köp?hur många hk är det?samt va e d för motor ?tack för mer fakta.tyckte pris va okey eller.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#173396
är hyggligt pris ja 8)
den har 272 hp ur en twin turbo sexa den drar 1,1l blandat vid lugn körning
kolla aut låde oljan, kolla så det inte finns några fel koder, service bok är ett måste
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
#173400
t6 orna skänker dom bort vadför??????? dyr i reperation krånglar ofta!!!!! kolla på blocket dom ligger billigare til än s70 glt
av danne_1313
#174144
har en s80t6 den har krånglat en del men det är ju ingen ny bil men han har vart mig trogen i många år han startar och går jämt har bytt automatlåds kylarn generator elhiss fram tycker det är ganska överkommligt
av m_swede
#174276
Jag har haft 2 st

Nuvarande är helt utbytt på allt då det är mycket dålig kvalitet från 1999-2001 på dessa modellerne och du skal ha stor plånbok att laga dem

1. ABS Styrenhet, ny eller omlöddning
2. Gasspjäll, smöja byta program byta hela skiten
3. Styrleder, glappar
4. Hjullager, ger upp 3000 mil
5. Spakar, blinkers sliter och ger fel
6. Mittkonsol display passform genererar att tecken inte kan visas då det år press mot kabalage
7. NYHET :-) Man har ingen smörjåtgärd på gummilager till stötdämpare och fjäderbens upphäng så gummit spricker med tiden och du skall byta hela paketet, så lyft på platslocken i motorrummet och kolla vid köp av en S80
8. Stabiliseringsstag fram och bak
9. ABS givare vid hjulskivan, kuggar knäcks
10. Gnissel i handsfack du har fått fåglar i den hehehehe

Med andra ord akta dig för denna!
Senast redigerad av 1 m_swede, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
#174295
m_swede skrev:Jag har haft 2 st

Nuvarande är helt utbytt på allt då det är mycket dålig kvalitet från 1999-2001 på dessa modellerne och du skal ha stor plånbok att laga dem

1. ABS Styrenhet, ny eller omlöddning
2. Gasspjäll, smöja byta program byta hela skiten
3. Styrleder, glappar
4. Hjullager, ger upp 3000 mil
5. Spakar, blinkers sliter och ger fel
6. Mittkonsol display passform genererar att tecken inte kan visas då det år press mot kabalage
7. NYHET :-) Man har ingen smörjåtgärd på gummilager till stöddämpareoch fjäderbens upphäng så gumit spricker med tiden och du skall byta hela
8. Stabiliseringsstag fram och bak
9. ABS givare vid hjulskivan, kuggar knäcks
10. Gnissel i handsfack du har fått fåglar i den hehehehe

Med andra ord akta dig för denna!
Men å andra sidan, är dessa fel unika just för T6:an eller kan t.ex. en 2,4 140 vara väl så drabbad?
av m_swede
#174300
Well hade det bara varit så
Volvo gjorde tabben med att fotsätta på S80 plattan till andra modeller så V70 har samma fel på många områden
Gasspjället, ABS, stabstag är inte bara T6:or

Men en nyhet till!!!
Alla som bor i Skåne och Malmö området där har jag nu en kontakt till ABS fixandet med omlöddning av kretskorten, jag har en på test nu så jag återkommer och förmedlar gärna kontakten. Då Volvo svinar till med priser och vägrar ta ansvar :-)

Det är ju en liten folkrörelse nu med ABS styrenheter och kretskorts felen i Europa :-)
En del T6:or med GPS navigering hade fel i programvaran så skärmarna stannade uppe det kan man byta program så fixas det

Mittkonsollen är en annan femma! Trångt och dålig passform pressar mot stifft och kablar så display inte funkar korrekt, har inte hittat hur man demonterar radio paket så jag kan lödda om den någon som har anvisning så ROPA!

Jag bytte lampglas utan att ta bort kofångare eller skalet det går lite tricky men går! Så slipper man köpa helt ny insats
Fanns i Norrköping med helt nytt glas och gummilist och det otroliga är att den inte immar som Volvo´s montage gör skummt va!





Guligan skrev:
m_swede skrev:Jag har haft 2 st

Nuvarande är helt utbytt på allt då det är mycket dålig kvalitet från 1999-2001 på dessa modellerne och du skal ha stor plånbok att laga dem

1. ABS Styrenhet, ny eller omlöddning
2. Gasspjäll, smöja byta program byta hela skiten
3. Styrleder, glappar
4. Hjullager, ger upp 3000 mil
5. Spakar, blinkers sliter och ger fel
6. Mittkonsol display passform genererar att tecken inte kan visas då det år press mot kabalage
7. NYHET :-) Man har ingen smörjåtgärd på gummilager till stöddämpareoch fjäderbens upphäng så gumit spricker med tiden och du skall byta hela
8. Stabiliseringsstag fram och bak
9. ABS givare vid hjulskivan, kuggar knäcks
10. Gnissel i handsfack du har fått fåglar i den hehehehe

Med andra ord akta dig för denna!
Men å andra sidan, är dessa fel unika just för T6:an eller kan t.ex. en 2,4 140 vara väl så drabbad?
av m_swede
#174818
En sak till fler saker

1. Tidigt var det brister i Servo pumphuset vilket betyder att oljan skummar och gör att du tappar kontroll av servo, det eftermonteras skvalpplåt men kolla detta
2. Gasspjäll ja trots du får detta utbytt kommer det ske igen dem håller inte jag har fått bytat 2 gånger och rengjort 1 gång men jag har inga garnatier så jag får stå för allt. Programvaran som Bilia har är inte bra och jag har kontrollerat felkoderna och dem går från intermistiskt till permanent bra gjort av Volvo utvecklare på programvaran. Uppdateringen gör endast att feltoleransen är högre så det är rent FUSK från Volvo fabriken
3. Jag har granskat 5 st ABS kretskort och alla har exakt samma löddfel på samma ställen helt sjukt Volvo har vetat detta i 4 år nu! Men inget ansvarstagande
av m_swede
#174819
Kupé fläkten den kan också börja gnissla på låga varv då balansvikt på roterande delen inte är adekvat

Jobbigt at byta har jag hört
av northernlight
#174957
Måste först få säga......fasen va du m_swede klankar ner på T6....och så har du haft 2 st...och en -00 har du nu :shock: Själv så har jag en -99 som jag endast har haft problem med gasspjället, har ägt bilen i 1,5 år....så jag tycker att det man skall kolla är ju att den är servad ordentligt....alltså efter servicebokens intervaller....det är A & O när man tittar på T6or...sen finns det ju barnsjukdomar på -99- -01, men det är ju sånt man får räkna med om man vill ha en T6 och hoppas att det är fixat av tidigare ägare. :wink: Man skall också kolla så att det inte är för många ägare på bilen....ju fler ägare, så skall man dra öronen åt sig.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]