Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Infide
IVf för oss i söder. Ganska så snöfritt för tillfället. Funderar allvarligt på att kränga på sommarhjulen nu, men som vanligt fint väder i 2 dar och dåligt i 30.... har ni satt på era ostar än?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade 5 minus och frosthalka i går morse i Gbg, ett par under nollan idag också så vinterdäcken sitter kvar på....

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har också funderat på att sätta på sommardäcken. Men vad är det som gäller? Räcker det med minusgrader för att man skall vara tvungen till att ha vinterdäck?
Användarvisningsbild
av Nexus
häromdagen så lockade det att sätta på sommarpuckarna med det slog ju om till minus på natten och halt på morgonen och sista snön har nog ej fallit ännu :( Nä de får sitta på ett tag till ,man kör ju dubbfritt :D
av Paul G
Sommardäcken är inte gjorda för kallt väglag, dvs även om det är torrt väglag och och ett par plusgrader så är gummit hårt vilket påverkar bla. bromssträckan. Sen kan man fundera när temp.mätaren börja närma sig 8-9 grader som det kan bli i Stockholm under början på nästa vecka... då blir man sugen på sommarsulor.
Användarvisningsbild
av ER
Sommarpuckarna åker aldrig på före första april på någon av bilarna. Framförallt inte i år då det nästa år är dax för nya dubbdäck+fälg så då spelar det mindre roll om dom verkligen är mer än "slut" enligt mina mått, dvs både av ålder och slitage.
Nya dubbdäck lite oftare är billigare än att behöva betala onödig självrisk för att man varit för tidigt ute med byte och trotts stor försiktighet gör besök i naturen pga undermåliga däck för väglaget.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:Tur att man inte la på sommardäcken i helgen. Det har varit halt både igår och lite idag på morgonen.
ja igår var det snorhalt,lite bättre i morse men is fick man skrapa :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]