Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dirk Diggler
Kom inte på någon bättre rubrik... :oops:

Jag har ett kraftigt knäppande när jag öppnar och stänger förardörren på min V70 kombi -97 (eller -98 kommer inte ihåg just nu). Jag har fått denna länk av en kompis:

http://au.geocities.com/ozbrick850/door-stay_fix.html

Min fråga:

Ser det likadant ut på V70, och har V70 samma kända fel som 850 har i den bifogade länken?

När jag tittar och känner med handen ser jag ingen skillnad från bilderna i länken. Jag kan ana en spricka precis vid dörrstoppen, men riktig utsikt får jag ju inte förrän jag hakat av dörren, och det vill jag inte göra i onödan om det skulle visa sig vara annorlunda.

Kan någon av proffsen hjälpa med info?

Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av Loner
Titta på dlörrstoppet när du stänger därren, då lär du nog se "sprickan" och det där var en lite annorlunda lösning, den lär väl dunka ett tag iofs...

/L
Användarvisningsbild
av Anders E
Du behöver inte haka av nån dörr, lossa dörrpanelen och byt stoppet.
Loner skrev:Titta på dlörrstoppet när du stänger därren, då lär du nog se "sprickan" och det där var en lite annorlunda lösning, den lär väl dunka ett tag iofs...

/L
Skall jag titta när det bara är en liten glipa öppen?

tror du inte att det fungerar som i länken?

tror du att det ser likadant ut på V70 som på 850?
Anders E skrev:Du behöver inte haka av nån dörr, lossa dörrpanelen och byt stoppet.
Men den sprickan jag tycker mig se därinne då? "brukar" den sitta i stoppen?

Tack för snabba svar och hjälp!
Loner skrev:Ja sprickan blr du se i stolpen, speciellt om det som du säger klonkar när du öppner/stönger.

/L
Ok, jag skall kolla igen. Jo det är en annorlunda lösning. och billigare än att lämna in den på verkstad gissar jag. Undrar vad det skulle kosta? :-O) Någon som vet?
Om jag hittar sprickan där. "räcker" det med att byta stoppern som någon annan föreslog, eller vad tror du?
av *pettson*
Dirk Diggler skrev:Kom inte på någon bättre rubrik... :oops:

Jag har ett kraftigt knäppande när jag öppnar och stänger förardörren på min V70 kombi -97 (eller -98 kommer inte ihåg just nu). Jag har fått denna länk av en kompis:

Min fråga:

Ser det likadant ut på V70, och har V70 samma kända fel som 850 har i den bifogade länken?

När jag tittar och känner med handen ser jag ingen skillnad från bilderna i länken. Jag kan ana en spricka precis vid dörrstoppen, men riktig utsikt får jag ju inte förrän jag hakat av dörren, och det vill jag inte göra i onödan om det skulle visa sig vara annorlunda.

850 och 70 serien har likadana A-stolpar. Problemet är utmattning i plåten. Att sätta skruv på detta sättet är endast nånting som ett pucko skulle göra.Felet återkommer om man gör så. Man hakar av dörren genom att lossa elen som han gjort. Sen lossar man torx skruvarna på gångjärnen och hakar av som en gammal ladugårdsdörr. På så sätt ställer man inte om några infästningar. Sen ska HELA sprickan lokaliseras. I ändarna på sprickan borras hål för att sprickan inte ska löpa vidare, Sen tar man fram en slipmaskin och slipar sprickan så att man om möjligt får en V fog. Nu kommer vi till det intressanta... Bakom den tunnare plåten så sitter en riktigt tjock förstärkning, den ska vi använda oss av. Man svetsar sprickan med hög ström och ganska lite tråd. Detta eftersom vi försöker att smälta in djupare i förstärkningen bakom. Sen avslutar man med lite putsning om nödvändigt. Och så är det lackdags.. Sen återmontering och ett problem som ALDRIG återkommer igen.. och som inte syns att det är åtgärdat. Ska man ändå göra nåt så ska det ske seriöst. Har du inte utrustning/ kunskap så lämna till nån som har detta.
*pettson* skrev:
Dirk Diggler skrev:Kom inte på någon bättre rubrik... :oops:

Min fråga:

850 och 70 serien har likadana A-stolpar. Problemet är utmattning i plåten. Att sätta skruv på detta sättet är endast nånting som ett pucko skulle göra.Felet återkommer om man gör så. Man hakar av dörren genom att lossa elen som han gjort. Sen lossar man torx skruvarna på gångjärnen och hakar av som en gammal ladugårdsdörr. På så sätt ställer man inte om några infästningar. Sen ska HELA sprickan lokaliseras. I ändarna på sprickan borras hål för att sprickan inte ska löpa vidare, Sen tar man fram en slipmaskin och slipar sprickan så att man om möjligt får en V fog. Nu kommer vi till det intressanta... Bakom den tunnare plåten så sitter en riktigt tjock förstärkning, den ska vi använda oss av. Man svetsar sprickan med hög ström och ganska lite tråd. Detta eftersom vi försöker att smälta in djupare i förstärkningen bakom. Sen avslutar man med lite putsning om nödvändigt. Och så är det lackdags.. Sen återmontering och ett problem som ALDRIG återkommer igen.. och som inte syns att det är åtgärdat. Ska man ändå göra nåt så ska det ske seriöst. Har du inte utrustning/ kunskap så lämna till nån som har detta.
Jag är varken ett pucko eller ett proffs. Det är möjligt och t o m troligt att ditt förslag är "seriösare". Men jag kan inte svetsa och jag är ute efter att spara pengar. Dessutom är det just den tjockare plåten bakom jag vill fästa bultarna i. Kanske håller det inte lika länge, men det är helt klart värt ett försök. Är någon här på forumet intresserad av att höra hur det gick, skall jag gärna följa upp och rapportera.
Användarvisningsbild
av Loner
Vill du spara pengar så skruva bort dörrstoppen från dörren, och öppna den aldrig för långt sen!
Som jag svagt antydde så var det där INGET bra sätt att fixa det hela, det är svetsning som gäller, ocgh som pettson skriver borra bort ändarna på sprickan osv..

Detta är ett standardfel på 850/v70, och det finns säkert massor av verkstäder som fixar detta hyffsat billigt.
Men det är en hel del jobb så nån tusenlapp kostar det nog.

/L
Loner skrev:Vill du spara pengar så skruva bort dörrstoppen från dörren, och öppna den aldrig för långt sen!
Som jag svagt antydde så var det där INGET bra sätt att fixa det hela, det är svetsning som gäller, ocgh som pettson skriver borra bort ändarna på sprickan osv..

Detta är ett standardfel på 850/v70, och det finns säkert massor av verkstäder som fixar detta hyffsat billigt.
Men det är en hel del jobb så nån tusenlapp kostar det nog.

/L
Att ta bort dörrstoppen känns vanskligt. Om t ex vinden tar tag i dörren vid ett oövervakat tillfälle, kan det väl få ödesdigra konsekvenser.
Men att borra sprickans båda ändar... kan du utveckla? Bryter detta spänningen i sprickan? eller varför? Hur många mm skall hålen vara? Skulle du råda att göra detta även med tillvägagångssättet i den tidigare bifogade länken?
Jag ser fram emot dina tips.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]