Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kunglouie
Har lite elfel på min nyss inskaffade VOLVO 240. En varnigslapmpa lyser på instrumenteringen av typen en glödlampa med ett kryss på. Det ska tydligen betyda att nån lampa är trasig.

Men det är inte nog med det. Elhissarna fungerar icket, ger inget utslag när jag trycker på knappen, vad göra?

Sedan är bältes-påminnaren väck. (Den som ska blinka om inte föraren taget på sig bältet)

Har även hittat ett till el-fel, (kanske finns fler va vet ja) när dörrarna öppnas ska taklampan lysa om den är inställd i ett visst läge, det gör den inte. Går endast att tända manuellt om jag trycker på knappen.

HJÄLP! /kunglouie
Användarvisningsbild
av prototypen
Har lite elfel på min nyss inskaffade VOLVO 240. En varnigslapmpa lyser på instrumenteringen av typen en glödlampa med ett kryss på. Det ska tydligen betyda att nån lampa är trasig.

Ja, det är "glödtrådsvakten" den lyser när en lampa är trasig, eller rättare sagt när det är olika motstånd mellan V & H lampa. det betyder att alla lampor kan lysa men den fortfarande indikerar fel. Prova att bara slå på parkering till att börja med vid felsökning, och byt så att det är lika lampor på både V som H sida.

Men det är inte nog med det. Elhissarna fungerar icket, ger inget utslag när jag trycker på knappen, vad göra?

Kontrollera säkringarna, relä och kablar.

Sedan är bältes-påminnaren väck. (Den som ska blinka om inte föraren taget på sig bältet)

Den kopplas ofta bort genom att helt enkelt plocka ur lampan i varnings lampan. Om det inte är det kontrollera säkringar och kablar vid bälteslåset.

Har även hittat ett till el-fel, (kanske finns fler va vet ja) när dörrarna öppnas ska taklampan lysa om den är inställd i ett visst läge, det gör den inte. Går endast att tända manuellt om jag trycker på knappen.

Den lampan startar genom en jord kontakt på dörrstolpen, ta loss kontakten och se om det finns spänning på sladden och prova att jorda sladden direkt för att verifiera felet. Ofta är det oxid och dålig kontakt på dessa kontakter.
av S.t.r.a.n.D
Vet inte vad det är för taklampa i din. Men min har tre lägen. Ett när den alltid lyser (oavsett om dörren är öppen eller stängd), ett när den alltid är släckt (oavsett om dörren är öppen eller stängd) och det sista som dom flesta har i att den lyser när dörren är öppen och släckt när dörren är stängd. Kolla så du inte av misstag bara växlar mellan dom yttresta lägena, du kasnke "hoppar över" mittenläget.
av kunglouie
prototypen skrev:Har lite elfel på min nyss inskaffade VOLVO 240. En varnigslapmpa lyser på instrumenteringen av typen en glödlampa med ett kryss på. Det ska tydligen betyda att nån lampa är trasig.

Ja, det är "glödtrådsvakten" den lyser när en lampa är trasig, eller rättare sagt när det är olika motstånd mellan V & H lampa. det betyder att alla lampor kan lysa men den fortfarande indikerar fel. Prova att bara slå på parkering till att börja med vid felsökning, och byt så att det är lika lampor på både V som H sida.

var sitter reläet?
av Lewke
kunglouie skrev:
prototypen skrev:Har lite elfel på min nyss inskaffade VOLVO 240. En varnigslapmpa lyser på instrumenteringen av typen en glödlampa med ett kryss på. Det ska tydligen betyda att nån lampa är trasig.

var sitter reläet?
Under frisklufts utblåset i mitteln ingefär, bakom mittkonsollen, ska klicka i reläerna även om motorn e kass tex.

Ang bältesvarnare, vanligt att folk rycker loss kontakten under stolen då många ogillar denna funktion
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]