Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tussi
Hej
Köpte en importerad 945 -93. Visade sig att det satt en tvålitersmotor i den samt den varvar 3000 rpm i 110 vilket jag tycker är för mycket. Hur åtgärdar jag lättast ? Har sett att utväxling på -97-98 är 3:31. Passar en sådan bakaxel i min -93 ? Tacksam för tips. Sitter 3:91 i den nu.

Micke
Användarvisningsbild
av Sparkz
Axeln passar, och då kommer du ner till strax över 2500 varv i 110 om jag har räknat rätt.
av tussi
Sparkz skrev:Axeln passar, och då kommer du ner till strax över 2500 varv i 110 om jag har räknat rätt.

Tack för svar ! Det sitter abs bromsar på bilen. Måste den nya axeln ha abs eller flyttar man bara över ? Kommer hastighetsmätaren att visa rätt ? En verkmästare på Volvo sade att jag kunde sätta i 3:73 och att effekten då skulle bli enl. ovan. Sunt förnuft säger att inte det skulle göra så mycket. Om man räknar % så blir skillnaden mellan 3:31 och 3:91 15% vilket skulle göra ca. 500 varv som du säger. Verkar stämma bra. Är axelbytet komplicerat ? Något att tänka på ?

MVH Micke
Användarvisningsbild
av Sparkz
Givaren i bakaxeln används både för ABS och hastighetsmätaren så den sitter på alla även om det inte är ABS. En äldre axel passar, men nån gång runt 88-89 (osäker på exakt årtal) ändrades tandhjulet från 12 till 48 tänder, så får du en gammal visar hastighetsmätaren 1/4 av den verkliga hastigheten. Eftersom den mäter efter slutväxeln visas rätt hastighet oavsett utväxling. Det var värre förr när mätaren gick på wire från växellådan...
Annars är det inga konstigheter att byta axel. Tänk på oljan bara, det första som händer en bil på skroten är att den töms på alla vätskor.

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]