Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
Är det någon som har erfarenhet av vad det kan kosta att byta klossar fram resp. bak på en V70 med 16" bromsar, vad jag tror kan det skilja en hel del på de olika verkstäderna? Är det något man kan göra själv? Vad ligger priserna på klosssarna (16"). Hur länge kör man på ett par klossar fram resp. bak. Är det som den gamla tiden, byt 2 ggr fram 1 ggr bak? Min bil har rullat 4600 mil (manuell)

V70 2.5T -04
Användarvisningsbild
av Ramon
Vet ej vad verkstäderna tar för jobbet, men man kan även utföra det själv. Gör man det försiktigt och inte stressar, så är det inte så svårt. Kika på nedanstående tråd, Sparkz har skrivit en del om hur man tar isär och "fräschar" upp sina bromsar, så det är i princip samma tillvägagångssätt när man byter belägg. På Mekonomen kostar bromsbelägg fram ca 500kr medan bak kostar ca 450kr.

Hur länge man kör på ett par belägg är svårt att säga, finns ingen föreskriven serviceintervall på det vad jag vet i alla fall. Det som står i serviceschemat är att man skall inspektera skicket på beläggen, detta skall göras vid varje servicetillfälle. Så man får kolla skicket då och då, det kan ju vara lämpligt när man byter hjul från vinter-sommer eller vice versa, då man ändå måste demontera hjulen.

Sedan så kan det ju märkas lite på att bilens bromsförmåga är lite försämrad. Men det där med ett byta fram 2ggr samt 1ggr bak stämmer ju inte riktigt, det beror ju på en massa saker. I vilket fall som helst är det dags att du kollar tjockleken på dina belägg ganska snart, ifall du inte gjort det hittills. Samt kollar så att samtliga belägg löper som de ska, så att t.ex. Bakre inte satt sig fast osv.

Lycka till :wink:

Håll ordning på dina bromsar! [skriven av Sparkz]
http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=644
av maf
Jag fick pynta över 4000 när jag lät Bilia göra jobbet och då har jag inget special utan bara vanliga bromsar. Hade jag vetat det då så hade jag istället lärt mig och gjort det själv.

Bromsklotsar 2 framhjul 929kr
Byte bromsklotsar 2 framhjul 1284kr

Bromsklotsar 2 bakhjul 682kr
Byte bromsklotsar 2 bakhjul 1284kr

/Magnus
Användarvisningsbild
av iaken
Jag är på god väg att byta skivor och klotsar fram & bak. Är det något speciellt jag bör tänka på? Verktyg? Någon nämde att jag skulle ha ett verktyg för att spänna av bromsoket/bromskolv(?). Ska byta på en S60 2.4T -02
av EvilEd
Hej,

En 7mm insexnyckel annars inga specialgrejer.

/ed
av Ugbugg
Klossarna fram behövde bytas ut på min S60, lät Bilia i Kungälv göra jobbet. 567 kr för jobbet och 868 kr för bromsklotssatsen (2 framhjul).
Jobbar som konsult på Volvo och då räknas man tydligen som volvoanställd, viftade med passerkortet och vips fick man 20% rabatt på jobbet och 25% på delarna.
av Teemu
iaken skrev:Jag är på god väg att byta skivor och klotsar fram & bak. Är det något speciellt jag bör tänka på? Verktyg? Någon nämde att jag skulle ha ett verktyg för att spänna av bromsoket/bromskolv(?). Ska byta på en S60 2.4T -02
En avdragare för att få av dom gamla skivorna kan underlätta en hel del. Ta även en ordentlig titt på handbromsbackarna - själva belägget brukar kunna släppa.
av Knasen
En avdragare för att få av dom gamla skivorna kan underlätta en hel del. Ta även en ordentlig titt på handbromsbackarna - själva belägget brukar kunna släppa
En stor hammare gör susen oxå :wink: bytte på kompisens bilen, lossade bromsskivorna lätt, med hjälp av hammaren.
Jag är på god väg att byta skivor och klotsar fram & bak. Är det något speciellt jag bör tänka på? Verktyg? Någon nämde att jag skulle ha ett verktyg för att spänna av bromsoket/bromskolv(?). Ska byta på en S60 2.4T -02
En 7mm insexa på hylsa till frambromsen. En sak att tänka på är att, hänga upp bromsoken i rep eller dylikt, allt för att inte broms röret skall böjas allt för mycket, och ev skadas. En anna sak är att tänka på att använda krafthylsor, dom skall vara sexkantiga, inte tolvkantiga. r
Användarvisningsbild
av iaken
Ugbugg skrev:Klossarna fram behövde bytas ut på min S60, lät Bilia i Kungälv göra jobbet. 567 kr för jobbet och 868 kr för bromsklotssatsen (2 framhjul).
Jobbar som konsult på Volvo och då räknas man tydligen som volvoanställd, viftade med passerkortet och vips fick man 20% rabatt på jobbet och 25% på delarna.
"konsult" jag med. Yrar runt på gården då & då. Så då kanske man kan få rabatt också då. Får la vifta lite med kortet :)
Användarvisningsbild
av iaken
Teemu skrev:
iaken skrev:Jag är på god väg att byta skivor och klotsar fram & bak. Är det något speciellt jag bör tänka på? Verktyg? Någon nämde att jag skulle ha ett verktyg för att spänna av bromsoket/bromskolv(?). Ska byta på en S60 2.4T -02
En avdragare för att få av dom gamla skivorna kan underlätta en hel del. Ta även en ordentlig titt på handbromsbackarna - själva belägget brukar kunna släppa.
Handbromsbackarna bytte jag förra hösten då det var helt slut och smällde och höll på :)

Kolla att inte kolvarna har rostat fast i oken... […]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]