Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nltpett
Funderar på om jag skulle behöva byta tändkablar på min gamla 850 -93. Efter att ha bytt ett knutkors i rattstången gick bilen minst sagt märkligt, tomgången hoppade upp och ner, och den gick orent. Ingen felindikering på motorlampan dock.

Jag misstänkte vacumslangar "på rymmen" och gjorde ett studiebesök under huven. Inga lösa slangar nånstans. Eftersom fördelarlocket satt nära där som jag petat ner armarna för att byta knutkorset på rattaxeln, så tryckte jag till alla tändkablarna i fördelarlocket. Ingen av dom kändes lös dock. Stift, lock och rotor är hyggligt nya, 1500 mil eller så.

Efter detta gick bilen som den skulle.

Vad jag funderar över är om det är dags att byta tändkablarna (efter bara 33700 mil) :lol: Mekonomen sålde visst nån sats för runt 1250. Eller skall man satsa på orginal? Eller göra egna kablar? Finns något rekommenderat bytesintervall på kablarna?Åsikter, tips och trix mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av kenlav
Bytte tändkablar på min 854 96:a och bilen går som en dröm. Ett tips är att kolla på tänthattarna om det är brännmärke i sidan på någon av dom. Det var så på mina och då går tydligen gnistan ut mot godset och tänder inte stiftet. Nya tändkablar på Volvo kostade 1200:- ( Nice price ) Och på dessa var det nya tätningar samt värmeskydd på dom kablar som var närmast toppen. Eller köp på Biltema för 600:- ( dom ser nästan ut som orginal ) annan färg och inga tätningar eller värmesskydd.
av ingomar
Hejsan!
I samband med en koll av vevhusvent.oljefälla o.dyl. i somras,bytte jag även tänddelar.Hade tidigare köpt kablar på Biltema,men inte monterat dem.
Nåvål,ihop med allt,nya kablar,filter,osv,åkte iväg för att köpa Agrol Spectra 5-40 hos Lantmännen.Oj så fint det gick ,i ca 5km,då var det ungefär som om man vridit av startnyckeln en halv sekund och sen gick den
som vanligt!!!
Detta upprepade sig sedan vid varje körning,samma mönster.Det var då själva...
Få se nu,vad har jag gjort,ett fel jag inte haft tidigare,gick tillbaka i tankarna och summerade,kan det vara kablarna ändå?
Provade de gamla,felet borta!
Vart nya org. från u-motor i kommunen.Bad dem att kolla felkoder.
Fick beskedet "misständning på alla cylindrar"!
Lampan har inte lyst sedan dess och bilen går som den ska. Glt -98
av ingomar
Det var lite till....
For iväg till Biltema i Uppsala för informera om problemet,hade inte något större hopp om att kunna reklamera,det hade gått över en månad efter sista datum,men de måste väl ändå syssla med någon form av produktutveckling,tänkte jag.
Som sagt, berättade om symptomen,varvid killen säger" ja,vi säljer inte de här längre,det kanske är b.la. pga.det
du beskriver!Men,vi kör en reklamation på de här.
Hoppsan,jag blev glatt överraskad,och tyckte att det var en himla bra service,vilket jag också talade om!

Kontentan, nåt lurt verkar det alltså vara med deras kablar till femmorna.
av *pettson*
ingomar skrev:Det var lite till....
For iväg till Biltema i Uppsala för informera om problemet,hade inte något större hopp om att kunna reklamera,det hade gått över en månad efter sista datum,men de måste väl ändå syssla med någon form av produktutveckling,tänkte jag.
Som sagt, berättade om symptomen,varvid killen säger" ja,vi säljer inte de här längre,det kanske är b.la. pga.det
du beskriver!Men,vi kör en reklamation på de här.
Hoppsan,jag blev glatt överraskad,och tyckte att det var en himla bra service,vilket jag också talade om!

Kontentan, nåt lurt verkar det alltså vara med deras kablar till femmorna.
Ja absolut? Hur stora är oddsen att man ska få tändkablar med överslag i till att börja med? Och du fick en sats med 5 tändkablar av 5 som det var överslag i?..
Då krävs produktutveckling menar jag.. :-)-) Det är ganska deprimerande menar jag att sätta 5 feltändningar av 5.. En är dåligt men 5?
Hursomhelst antagligen så har dom troligen bytt tillverkare nu av kabelsatserna för dom som jag råkat på är av bra kvalite. Eller så har jag sån himla tur jämt.
I övrigt säljer dom tydligen satser fortfarande för vitfemmor (57-140 är det för 20V) och säger såhär på sin hemsida:Tändkabelsatserna motsvarar biltillverkarens specifikationer och krav, följer genomgående ISO 3808-1/2 klass E och levereras med originalliknande anslutningar.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]