- ons 09 jan 2008, 12:43
#164156
Funderar på om jag skulle behöva byta tändkablar på min gamla 850 -93. Efter att ha bytt ett knutkors i rattstången gick bilen minst sagt märkligt, tomgången hoppade upp och ner, och den gick orent. Ingen felindikering på motorlampan dock.
Jag misstänkte vacumslangar "på rymmen" och gjorde ett studiebesök under huven. Inga lösa slangar nånstans. Eftersom fördelarlocket satt nära där som jag petat ner armarna för att byta knutkorset på rattaxeln, så tryckte jag till alla tändkablarna i fördelarlocket. Ingen av dom kändes lös dock. Stift, lock och rotor är hyggligt nya, 1500 mil eller så.
Efter detta gick bilen som den skulle.
Vad jag funderar över är om det är dags att byta tändkablarna (efter bara 33700 mil) :lol: Mekonomen sålde visst nån sats för runt 1250. Eller skall man satsa på orginal? Eller göra egna kablar? Finns något rekommenderat bytesintervall på kablarna?Åsikter, tips och trix mottages tacksamt.
Jag misstänkte vacumslangar "på rymmen" och gjorde ett studiebesök under huven. Inga lösa slangar nånstans. Eftersom fördelarlocket satt nära där som jag petat ner armarna för att byta knutkorset på rattaxeln, så tryckte jag till alla tändkablarna i fördelarlocket. Ingen av dom kändes lös dock. Stift, lock och rotor är hyggligt nya, 1500 mil eller så.
Efter detta gick bilen som den skulle.
Vad jag funderar över är om det är dags att byta tändkablarna (efter bara 33700 mil) :lol: Mekonomen sålde visst nån sats för runt 1250. Eller skall man satsa på orginal? Eller göra egna kablar? Finns något rekommenderat bytesintervall på kablarna?Åsikter, tips och trix mottages tacksamt.
v50 2.4i aut -06 (855 gle -93 RIP)