Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så småningom ska vi ta nyinköpta 945 1994:n på en långresa. Jag har tidigare åkt omkring med andra fordon jag har bra kännedom om, där vet jag vad jag ska se över och vilka delar som kan vara bra att ha med. Men Volvo är jag novis på. Vilka punkter bör jag se över förutom vanlig service innan vi sticker iväg? Kanske tips på något som kan strula och bör kollas innan avfärd? Tacksam för alla tips.Nyligen gjort är oljebyte i automaten, nya hårdare fjädrar bak samt stötdämpare. Nya skivor, ok och belägg bak dessutom.
Remmar förutsätter jag du har bytt men det du kan tänka¨på beroende på vilket land du åker till är vad som gäller med halvljus och dubbdäck. Sedan säljs ju Volvo i mer länder än Sverige så reservdelar finns ju efter vägen.
Jo remmar, slangar och sådant är ju naturligt att kolla. Givetvis byte av olja och filter osv...Tänkte mest på saker som man inte känner till på en ny modell av bil. Är väl mest okunnig på all elektronik i bilen. bytte från bruksbil av 1963 års modell till 1994, har aldrig skruvat på moderna bilar :oops: Sträckan vi kommer att köra är väl omkring 1000 mil eller så. Runt i Europa. Vad jag menar ar kanske tips på att ha någon extra givare eller så med sig...eller kanske kolla vissa för er självklara saker. Jag har ingen uppfattning om sådant. Ok, förstår att frågan kanske verkar dum, men.... :(
Har haft Volvo sedan -87 då jag tog körkort, de enda reservdelar/verktyg jag har haft behov av efter vägen är glödlampor, laddningsrelä och en spade som jag grävde mej loss med när jag fastnat i snön. Tre gånger har jag blivit stående efter vägen och alla gångerna av laddningsrelä som pajat, dock två gånger med samma bil (740)och den tredje gången med en 240. Har aldrig tidigare haft speciellt nya bilar heller, 240:n gick i min ägo 25-40000 mil och 740:n 10-40000 mil. Så mycket mer än förebyggande underhåll kan/ska man inte lägga ner pengar på, saker går sönder och då byter man dem var man än befinner sej.
Så efter min erfarenhet så är väl ett laddningsrelä bra att ha eller byta innan man åker och en bogserlina, men det ska väl alla ha med.

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]