Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej, mina föräldrar har en Volvo 940 -93. När man startart bilen så lyser oljetryckslampan i kanske 2-3 sek innan den släcks. Bilen går för övrigt bra men undrar nu om det kan vara någon fara med detta och om det är något som skall bytas eller man bara skall köra på som vanligt.
Användarvisningsbild
av Nexus
är bilen regelbundet servad? helsyntet/delsyntet eller mineral olja?
samma tid för lampan att slockna kall som varm motor??
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu är väl kanske inte lika bra servad som min 240 :) men en gång om året har det väl blivit i alla fall och då körs den drygt 3000 mil om året. Vilken olja som använts vet jag inte då den servas på verkstad (ej Volvo). Det står väl på kvitton men jag har inte kollat (skulle gissa på mineral). Sen glömde jag säga att det bara är när den är kall som problemet uppstår.
Jag kan tillägga att bilen gått ca 29 000 mil. Bilen köptes privat när den gått ca 9000 mil av en som jobbade på Volvo.
av Volvo_740_GLT
Har haft samma problem med min bil.. Så byt oljefiltret det brukar hjälpa
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det bör väl snart göras en servis ändå.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Var ju ett tag sen problemet uppstod nu, men igår bytte jag i alla fall olja+filter på bilen och sen har lampan inte lyst mer.
Tyder detta på ett dåligt oljefilter?
Användarvisningsbild
av Bosse78
Jag hade samma "problem" då jag körde på en olja med lägre viskositet.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]