Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
#160864
Hej! På lördags skall jag byta bil, och min fråga är nu precis som rubriken lyder. Vart kontrollerar jag så det inte är något strul med bilen jag är intresserad av att köpa. Att den varit krockad, och helst av allt skulle jag gärna vilja veta om det bytts några saker på garanti osv. Har använt vägverkets alla funktioner innefattande sms, samt fax och deras egen hemsida och allt ser än så länge lovande ut. Finns det fler sätt att kontrollera bilen? Innan nuvarande ägare var bilen en leasingbil, alltså kan jag inte ringa han som hade bilen då den stod på ett företag. Jag skall försöka få kontakt med leasingföretaget då dessa kanske har uppgifter på bilen. Killen som leasade bilen hade den från att den togs ut i början av -04 tills maj i år då nuvarande ägare köpte bilen via en firma som stog som ägare i 2 dagar. Några förslag på detektivarbete?
Användarvisningsbild
av eiskall
#160866
Information om huruvida bilen varit krockad lämnar bolagen officiellt inte ut.
av Infide
#160874
Min nuvarande bil ägdes av ett företag i Borås förrut som i sin tur servat bilen på Borås Bil. Ringde dit och frågade om bilen var krockad, eller jag såg att den var krockad då det var nyanskillnader i fronten, men jag frågade hur allvarligt det var och då fick jag svar på detta. Gör likadant.
Användarvisningsbild
av greeeken
#160880
Nr 1 .M-testa bilen
Nr 2 . Som Det redan skrivits, kolla service boken så ser du vart den varit servad , ring dit o fråga om bilen varit krockad o om den stött på allvarliga fel
Användarvisningsbild
av Degnell
#160881
Ringde o kollade nu. Den hade varit inne på karroseri och verkstad, dock för så länge sedan(04-12-21) att de inte kunde se vad dom hade gjort med bilen. Pratade med nuvarande ägare om detta och han sa att höger bakskärm är omlackad, så förmodligen var det en parkeringsskada där som bilen var inne för vid slutet av -04. Han rådde mej att ringa volvia och kontrollera om dom kan ge ut sådan information, annars skulle han själv göra det eftersom han är ägare och borde få ut sådan information. Tack för alla råd. Jag tror jag har det jag behöver och då nuvarande ägare verkar väldigt ärlig och tillmötesgående så tror jag inte att jag ska behöva upptäcka några obehagliga överaskningar, men man vet aldrig.
av sparwen
#160882
Det bästa du kan göra är att M-testa bilen.
Användarvisningsbild
av greeeken
#160884
Kan bara hålla med.
Pengarna som man lägger ut på det kan man få tebax redan vid köp.
Hittar dom nått fel så har du läge att gå ner i pris mer
av Infide
#160885
Fråga vad plåtarbetet kostat. Ovan nämnda skada kostade 13 tusen så det var ju en liten bagatell.
Användarvisningsbild
av Jensen
#160906
Ett M-test är inte alltid något som behövs, hänger ju lite på hur gammal bil det är man skall köpa.
Köper du hos en större ÅF så tycker jag personligen att ett M-test är onödigt.
Användarvisningsbild
av Degnell
#160929
Ringde volvia nu på eftermiddagen och dom ville inte säga hur mycket dom betalt ut vid tillfället då den vart inne på karroseri, men dom sa att utifrån summan att dömma så kan det inte vart mer än en omlackning i stort sett. Bilen i fråga är en S40n 2,4i -04. Nu när jag sagt det kommer det väl bara hagla kommentarer om hur man kan byta bort en v70 mot en s40 o dessutom betala imellan, men som 22-åring finner jag S40:n lite mer ungdomlig och sportig. Ringde dessutom o kollade hur många ggr den vart inne på verkstad. Svaret var 16 ggr, men då var istort sett alla grejer garantiåtgärder som gjorts på alla S40 o V50 av -04 och -05:ans årsmodell, så nu trodde mekanikern på verkstaden jag pratade med att bilen skulle vara ett någorlunda säkert köp. I hope so too!

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]