Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jarmam
Volvo 855 2.0l Turbo -96 import

Motorn trycker ut olja i kylvätskan
Har bytt topplockspackning men felet
kvarstår. Vad kan felet vara?
av *pettson*
jarmam skrev:Volvo 855 2.0l Turbo -96 import

Motorn trycker ut olja i kylvätskan
Har bytt topplockspackning men felet
kvarstår. Vad kan felet vara?
Ytterst sällan topplockspacknigen är felet.. Däremot spricker ofta oljekylaren som är integrerad i den vanliga vattenkylaren och läcker ut i vattnet. Nåt som en mekaniker kunde berättat för dej och du sparat många spänn.. :wink:
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jepp, har råkat ut för precis samma fel. Och bilfirman (en stor volvohandlare i södra sverige) gjorde exakt samma misstag (lyfte toppen på en frisk motor) innan de bytte kylaren! (Jag fick dock allt på garantin så jag klagar inte)
av *pettson*
kebabpizza skrev:Jepp, har råkat ut för precis samma fel. Och bilfirman (en stor volvohandlare i södra sverige) gjorde exakt samma misstag (lyfte toppen på en frisk motor) innan de bytte kylaren! (Jag fick dock allt på garantin så jag klagar inte)
Och huvudregel nr 1 om man tänker lite tillbaka..
Bilen går OK... olja i vattnet. Vattenkyld oljekyl. Provtryck oljekylen, se om tryckförlust uppstår i slingan. Alternativt koppla förbi oljekylen och byt kylvatten. Fortsätter problemet?
Detta då för att slippa riva bilen först.. :wink:

*suckar..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
*pettson* skrev:
kebabpizza skrev:Jepp, har råkat ut för precis samma fel. Och bilfirman (en stor volvohandlare i södra sverige) gjorde exakt samma misstag (lyfte toppen på en frisk motor) innan de bytte kylaren! (Jag fick dock allt på garantin så jag klagar inte)
Bilen går OK... olja i vattnet. Vattenkyld oljekyl. Provtryck oljekylen, se om tryckförlust uppstår i slingan. Alternativt koppla förbi oljekylen och byt kylvatten. Fortsätter problemet?

*suckar..
Ja, det här med felsökning är en konst i sig! Jobbar själv på underhållssidan på en större träindustri så ett och annat har man ju fått lära sig genom åren bl.a. annat att byta prylar på chans funkar sällan!
av *pettson*
kebabpizza skrev:
*pettson* skrev:

*suckar..
Ja, det här med felsökning är en konst i sig! Jobbar själv på underhållssidan på en större träindustri så ett och annat har man ju fått lära sig genom åren bl.a. annat att byta prylar på chans funkar sällan!
av nån anledning byts det mest på chans.. mestadels är det väl för att då kan man kränga jobb+ delar.. som aldrig behövts..
av Stefan1
Jag märkte idag att jag hade ett "lager" oljeliknande substans i expansionskärlet och att den dragit ner till min sedan sist jag kolla (vilket nog var någon månad sedan)

bilen känns som den går som vanligt och ingen nämnvärd vitrök

det är en xc 70 98

både automat och turbo läste någonstans att dessa två systemsoljekylning kan läcka in olja i vattnet?

hur gör jag nu lättast för att prova mig fram, har inte tillgång till något provtryckar aparaturer eller dylikt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Stefan1 skrev:hur gör jag nu lättast för att prova mig fram, har inte tillgång till något provtryckar aparaturer eller dylikt.
Fiska upp lite motorolja i en sked och värm dem med en tändare, spottar det och stänker ur oljan är det vatten i den.
av *pettson*
Har du ingen tillgång till provningsutrustning så finns inga genvägar. Bara att lämna till nån som har testutrustning.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]