Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag fick mitt gasspjällhus utbytt nu i okt-07,bilen gick kanon i ca en vecka.samma visa igen.motorn varm stannar vid ett rödljus och tomgången pendlar.sedan när jag tankar bilen.efter tankningen så får jag knappt igång bilen.Bilia tog in bilen för felsökning(2grr)och dom hittar inga fel!Inga felkoder har kommit fram under hela tiden.Vad ska jag göra?Bilen har rullat 19,000 mil.v70,2001.170hk

mvh Per
Per Dahlgren skrev:Hej! Jag fick mitt gasspjällhus utbytt nu i okt-07,bilen gick kanon i ca en vecka.samma visa igen.motorn varm stannar vid ett rödljus och tomgången pendlar.sedan när jag tankar bilen.efter tankningen så får jag knappt igång bilen.Bilia tog in bilen för felsökning(2grr)och dom hittar inga fel!Inga felkoder har kommit fram under hela tiden.Vad ska jag göra?Bilen har rullat 19,000 mil.v70,2001.170hk

mvh Per
Vad har dom gjort då?
Har dom uppdaterat mjukvaran? På en del så hjälper det.
Kolla tändstift med mera.
Menar bara för att Bilia haft bilen så betyder det inte att dom kollat sådant
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Kolla så att avluftningen från tanken funkar genom att lossa ett varv på tanklocket.Var med om detta problem på en 855. den hade varit hos volvo i 1 vecka och dom kunde inte hitta nåt. Skulle lyssna på pumpen via tankröret då gick bilen helt ok. skruvade man fast locket så gick den illa.. Detta är ett tips och inget annat. :idea:
av Per Dahlgren
Tack svaren! angående byte av spjällhuset,mjukvara är nerladdad,har papper på det.
Har pratat med en kille som har jobbat på volvo i 20 år,han kör eget idag.Han nämde luftmassemätaren... :?Ok sa jag,men ska det inte visa någon felkod om detta??Han menar att det behöver det inte göra,dom kan vara defekta,man får mäta fram det.

Hmmm...fattar ingen ting!

Per
Användarvisningsbild
av Variosboy
Anledningen till att man inte alltid får en felkod från tex luftamassemätaren då den är trasig är att den kan ju vara trasig så att den ger fel värde, men värdet kan ändå vara inom det rimliga, hänger du med? Då är det omöjligt för "datorn" att veta att värdet är fel, efterssom det håller sig inom ramen!

Krånglig förklaring jag fick till, tror jag!

Därför tar jag ett exempel här:

Om jag frågar dig hur mycket klockan är (jag vet att det är morgon), så är det ju omöjligt för mig att veta om du ljuger eller inte om du tex svarar: 07:00, fast klockan är 09:00. svarar du däremot 27:38, då fattar jag direkt att du är fel ute, och då får du en felkod! :D
av Sevak
Lånar tråden: Vas kostar det att byta spjällhuset?
av Per Dahlgren
Oj!!!jag har bråkat o bråkat med berörda företag,men jag fick till slut rätt.pris: 0 kr.

Per :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]