Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poopiie
Hej!
Fick underkändt på besiktningen pga vänsterlänkarm bak var rostskadad. Min fråga är. Hur pass svårt är det att byta osv? Vad är kostnaden? Tänkte göra det själv med en kompis så ni får gärna höra av er fort !
Användarvisningsbild
av Nexus
hmm är det den dära längst gående?? jag har bytt dessa på en 245:a som hade rullat 28000mil. Det var inga svårigheter vad jag kan minnas(4 år sedan då jag jobbade på verkstad och bytte dessa :) )
av I.H.P
Det är inte svårt alls om inte bultarna är fastrostade.
Tänk på att vänta med att dra bussningsbultarna helt tills bilen står på backen igen/bilens vikt på axeln för att undvika vridning i bussningarna.
//Björn
av poopiie
=) någon som har något mer tips så man gör det på enklaste sättet? :D
av Volvo_240_GL
Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar, låt bakaxeln vila lite på domkraften. Sedan är det bara att lossa bulten som håller fast fjädern i länkarmen dom brukar vara fastrostade s¨det är bara att kapa dom med vinkelslip, sedan är det bara att lossa stötdämparen, vidare lossar du bulten i bakaxeln lika så med den att den brukar vara fastrostad, så ta vilkelslipen och skär av bulten och knacka ut resterande av bulten och sedan främre bulten den brukar lossa ganska lätt eftersom det brukar finnas mycket tectyl på den. Sedan är det bara att montera i omvänd ordning. Använd alltid nya bultar och muttrar vid monteringen.
Som föregående skrev här så dra bultarna helt när bilen vila på sin egen vikt.
av Rör Ej det som funkar
kan man byta bara en av bussningarna, den bakre har fått smaka på hetta, och blivit kiss kass värdelös...

Kostnadsförslag = ?

TPFH

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]