- lör 08 dec 2007, 13:44
#156171
Mitt problem är att ECC-anläggningen endast levererar ca. 30 graders värme på passagerarsidan i min S60 T5 från 2001. Det går alltså inte att få någon annan värme på luften oavsett vad för inställning man väljer (auto, manual, ac on/off, olika värme med reglagen). På förarsidan fungerar allt perfekt i alla lägen och ger den värmen/kyla man önskar.
Bilen var in till blåa här i Finland i förra veckan å fick ny programvara (Total CAN) men det var tydligen inte problemet. Följande var enligt dem att prova byta ut spjällmotorn (250 euro = 2300 kronor) som styr värme/kyla till passagerar sidan och om inte det hjälper byta ut hela ECC-panelen med styrenhet (722 euro = 6650 kronor bara delen, billigar dock från krockade bilar).
Det jag skulle behöva åsikter om är vilken del det är fel på för att spara en hel del pengar. Själv tror jag det är passagerarsidans värmereglage på ECC-panelen eller kontakten mellen reglage och CCM som är sönder. Detta har jag kommit fram till då fläkten inte alls reagerar då man ställer vredet för passagerarsidan till max (rött sträck) eller min (blått sträck) såsom den gör på förarsidan.
Reagerar fläkten (börjar blåsa hårt) i era bilar då ni vrider passagerarsidans temperaturvred till max/min?
Har någon erfarenhet av att själv försöka reparera liknande problem (söndrigt vred/spjällmotor)?
Kan felet vara något annat en dessa två ovannämnda komponenter?
Tacksam för svar!
Bilen var in till blåa här i Finland i förra veckan å fick ny programvara (Total CAN) men det var tydligen inte problemet. Följande var enligt dem att prova byta ut spjällmotorn (250 euro = 2300 kronor) som styr värme/kyla till passagerar sidan och om inte det hjälper byta ut hela ECC-panelen med styrenhet (722 euro = 6650 kronor bara delen, billigar dock från krockade bilar).
Det jag skulle behöva åsikter om är vilken del det är fel på för att spara en hel del pengar. Själv tror jag det är passagerarsidans värmereglage på ECC-panelen eller kontakten mellen reglage och CCM som är sönder. Detta har jag kommit fram till då fläkten inte alls reagerar då man ställer vredet för passagerarsidan till max (rött sträck) eller min (blått sträck) såsom den gör på förarsidan.
Reagerar fläkten (börjar blåsa hårt) i era bilar då ni vrider passagerarsidans temperaturvred till max/min?
Har någon erfarenhet av att själv försöka reparera liknande problem (söndrigt vred/spjällmotor)?
Kan felet vara något annat en dessa två ovannämnda komponenter?
Tacksam för svar!