Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Staef
Jag är för det första ny på forumet och för det andra inte alls hemma på sånt här.

Hursomhelst har jag nu i min ägo en Volvo 850 Turbo från 95. Den är underbar. Jag vill då såklart sätta lite ordentligt ljud i den och har funderat på att beställa en del grejjer från BRL.
Kan jag få synpunkter på följande lista saker som t.ex. om de inte går att ha i min bil eller något annat viktigt:

5,25 tum - Rockford Fosgate T152S Power 3 par (6 högtalare) då det ser ut att finnas plats för 6 st i min vackra 850.

Rockford Fosgate Baslådepaket 2x12 tum. Där slutsteg baslåda och kablar skall ingå.

sist men inte minst vill jag byta min Blaupunkt radio/kasett mot antingen en svindyr JVC KD-AVX1 CD/DVD eller vanlig cd-spelare för typ 2-3 tusen. Vad tycker ni experter?

jag har 16500kr att röra mig med. beroende på vilken stereo jag tar får jag anpassa de mindre högtalarnas priser och vice versa. Vad är värt mest?

Tack på förhand!
av JML
köpen pioneer eller ngt liknand jvc e fetdyrt å har inte det bästa soundet alltid btw. vad ska du med en svindyr stereo till nr det räcker med en fö max 4k
Användarvisningsbild
av Ramon
Håller med JML, varför köpa en svindyr stereo för? Blir ju inte bättre ljud för det, visst de svindyra stereo:nas inbyggda förstärkare kan vara någon enstaka watt starkare än de billigares, men man använder inte den inbyggda förstärkaren då man kör med slutsteg... Så det spelar ingen roll. Sen så har de fler funktioner, men många av dem kommer man inte ha nytta av.

Däremot om du vill kunna se på film i bilen då du kanske tänkt köpa bildskärm senare, eller vill kunna lyssna på mp3 från dvd-skivor, så visst, då blir man tvungen att lägga ut ett antal tusen... Men hade du inte tänkt kolla på film i bilen så är det "onödigt". Då är det mkt värdare att istället välja ett värre steg, då dessa i princip är hjärtat i ett bra ljudsystem, samt lite värre högtalare och basar. Kika på min tråd nedan, där skriver jag om min nya Alpine-stereo som är köpt från Pixmania, kostade ca 1745kr på rea, gäller fortfarande för övrigt... Orig.priset är ca 2200kr. Förövrigt har flera som tävlat samt tävlar i billjud utsett Alpine till de bästa stereona om man prioriterar ljud. Även deras övrigt produkter såsom steg och högtalare har fått bra kritik.

Kika även in på http://www.mds.se samt http://www.nardik.se

Var inne i en lokal billjudsaffär då jag kikade på högtalare till 944:an, och blev rekommenderad DLS högtalare. Kikade på deras hemsida och där såg jag att de återigen vunnit billjudstävlingar och fått en massa utmärkelser osv. Best of Sound etc. Så kika på DLS högtalare, Nårdik (se adress ovan) säljer DLS.

Lycka till med valet av ljudsystem :wink:

http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=2148
av grip_nichlas
måste säga att jag älskar mina infinity högtalare. har inte hört skarpare ljud, de finns hos brl...

jag skulle sätta in 2 par 5.25" i dörrarna dvs 4 st med en förstärkare till dem

samt en baslåda bak dubbla 10 eller 12" med egen förstärkare

Infinity KAPPA 52.5i (2 par)
Summa: 2 x 1 498 kr = 2 996 kr

Rockford Fosgate P4004 Punch (1 st)
Summa: 1 x 3 498 kr = 3 498 kr

Rockford Fosgate Baslådepaket 2x12 tum (1 st)
Summa: 1 x 7 798 kr = 7 798 kr

Sony CDX-F5550 (1 st)
Summa: 1 x 2 298 kr = 2 298 kr

Total summa exkl. moms: 13 272 kr
Total summa inkl. moms: 16 590 kr

tex... finns bättre infinity högtalare där de är delade så du får diskanten i instrumentbrädan...

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]