Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pryon
har en 765á -86 diesel,,
den varvar för mycke tycker jag,,
finns det bakaxel med lägre utväxling??
av pryon
hallå....
av Arne
Ja, 740 axlar ska passa för du har inte multilink på en -86:a. Det finns bl,a. utväxling 3,54:1, 3,73:1, du har antagligen 3,93:1 på din. Hur mycket varvar den vid 110km/h?
av pryon
över 3000 på overdriven i 110-120km/t

men jag kan ju köra på med overdriven i 50km/t
den varvar alldeles för mycke,, motorn är ju stark..

1án är ju knappt att man behöver använda när man ska iväg..
skulle vilja ha bakaxeln med lägst utväxling,,,
är 3,54:1 den lägsta???
Användarvisningsbild
av Sparkz
3,54:1 är högst. Pinjongen gör 3,54 varv när bakhjulen gör 1 varv. Man får tänka lite bakvänt när man växlar ner...
Utväxlingen står på en klisterlapp på axeln. Eller gjorde, inte så stor risk att den är kvar... Lyft ett bakhjul. Märk hjulet och pinjongen. Vrid pinjongen och räkna varv tills hjulet har snurrat TVÅ varv. Då har du utväxlingen.
(Två varv på ett hjul därför att diffen ställer till det, det blir svårt att hålla kolla på att två hjul ska snurra ett varv var. Ligger bromsen på lite kommer de i otakt.)

Var försiktig med att köra för sakta på överväxeln. Oljepumpen sitter på utgående axeln i lådan så oljetrycket kan bli för lågt i låg hastighet. Lågt tryck på kopplingskonan = risk att den slirar.
av pryon
super serigöst svar,,,, tack så mycke,,
bara ut på skroten och räkna varv då....

eller är det så rentav,, att någon vet med modell o årsmodell typ..
nu vill jag ha tag i en sån 3,54:1 axel
av turbojanne
Hej!
Jag kommer inte ihåg från vilken modell bakaxeln kommer ifrån. Men tror det var 744gl 1984. Och det är mellan 3.3 och 3.35 i utväxling.

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]